تحلیلی بر انتصابهای اخیر مدیران در شهرستان شاهرود

آماری عجیب از مدیرانی که با اصالت میامی سکاندار ادارات شاهرود شدند

گروه سیاسی:

 حدود 5 ماه از انتصاب آقای محمدکرم محمدی به عنوان معاون استاندار و فرماندار شهرستان شاهرود می گذرد. در این مدت شاهد تغییرات زیادی در راس هرم مدیریتی برخی از ادارات شاهرود بوده ایم.

شاید به جرات بتوان گفت که شاهرود در یک بازه زمانی 5 ماهه تاکنون هیچ موقع این مقدار تغییرات را شاهد نبوده و غیر منصفانه است که در این تغییر و تحولات نقش نماینده عالی دولت را انکار کنیم.

به این آمار دقت کنید:

3 تغییر در نهاد فرمانداری، 6 تغییر در ادارات شهرستان و 3 تغییر دیگر که پیش روی ادارات شاهرود است.

3 تغییر در نهاد فرمانداری شامل بخشدار بسطام، بخشدار مرکزی و معاونت جدیدالتاسیس مدیریت و برنامه ریزی می باشد.

6 تغییر در ادارات و ارگانهای شهرستان های شاهرود شامل اداره برق، آموزش و پرورش شاهرود، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، هلال احمر، آموزش و پرورش بسطام و اخیرا اداره جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود بوده است.

از طرفی شاهد 3 تغییر دیگر در دانشکده فنی و حرفه ای خواهران، اداره تعزیرات و همچین احتمالا اداره مسکن و شهرسازی در طی روزهای آینده خواهیم بود.

به تغییرات فوق ایضا تغییرات چند ماهه اخیر در ارگانهایی چون پیام نور شاهرود، شهرداری مجن و همچنین ابقای رئیس کتابخانه های شاهرود را نیز بیفزایید.

پس تاکنون 9 تغییر رسمی، 3 تغییر پیش رو در دوره فرمانداری جناب محمدی و همچنین 3 تغییر درست چند ماه قبل از انتصاب ایشان در شاهرود داشته ایم و جمعا 15 تغییر در این مدت حاصل شده است. حال به تغییرات فوق تغییر ریاست آموزش و پرورش شهرستان میامی را بیفزایید.

برای خاطر اینکه دقیق تر شویم نام و اسامی ادارات و مسئولین آنها را به ترتیب منتشر می کنیم.

1-   ریاست اداره برق، آقای مهندس فرخی

2-   بخشدار بسطام، آقای علی باقری

3-   بخشدار مرکزی، آقای ملایری

4-   معاونت برنامه ریزی فرمانداری، خانم محمدی

5-   آموزش و پرورش شاهرود، آقای موسوی

6-   اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای مهدیان

7-   اداره جهاد کشاورزی، آقای قربانی

8-   آموزش و پرورش بسطام، آقای دیداری

9-   هلال احمر، آقای اسماعیلی

10-     دانشکده فنی و حرفه ای خواهران در شرف انتصاب

11-                        اداره تعزیرات در شرف انتصاب

12-                        اداره مسکن و شهرسازی در شرف ابقا یا انتصاب

13-                        دانشگاه پیام نور شاهرود، آقای فرامرزی

14-                        اداره کتابخانه های عمومی، ابقای آقای موسوی

15-                        شهردار مجن، آقای آقایی

16-                        اداره آموزش و پرورش میامی، آقای نقی محمدی

با تحلیل افراد فوق و مسئولیتهایشان نتایج جالبی حاصل می شود:

1)   اینکه در بین تغییرات 16 گانه فوق، فقط یک خانم در چرخه مدیریتی قرار گرفته است.

2)   از مجموع 16 فرد فوق، به غیر از یک نفر، همگی بومی این منطقه می باشند.

3)   نتیجه جالب توجهی که اتفاقا یکی از اهداف این نوشتار است به کارگیری افرادی در راس هرم مدیریتی شهرستان شاهرود با اصالت میامی ای می باشد.

یعنی از تعداد 13 تغییر انجام گرفته فعلی بیش از نیمی از این عزیزان با اصالت شهرستان میامی و بخش کالپوش و به عبارت دقیقتر 7 نفر آنها از این منطقه بوده و شاید در بین 3 تغییر دیگر نیز شاهد افزایش انتصاب مدیران از این منطقه نیز باشیم.

به آمار زیر دقت کنید

1-  


نظرات()       

دو روی سکه عملکرد شورای شهر شاهرود

روی شیر: شفاف سازی جلسات شورای شهر

روی خط: عدم خود باوری

سکانس اول:

حدود 15 ماه از آغاز به کار شورای پنجم در شهر شاهرود می گذرد و سیستم ناهمگن اعضای شورا در طی این مدت دارای فراز و فرودهایی در عملکرد خود بوده اند. اگر بخواهیم به فراز این شورا اشاره کنیم می توانیم انتخاب شهردار شاهرود و همچنین تغییر ریاست شورا در سال دوم را مدنظر قرار دهیم.

از دوره فرود شورای شهر شاهرود هم می توان به تقابل ترکیبهای شورا در مقابل هم و حصول نتایجی چون آبستراکسیون و ایضا سه رای سفید گروه موسوم به سابقون در انتخابات هیات رئیسه و حتی عملکرد رئیس اول این شورا بپردازیم.

در مورد عملکرد شورای فعلی و نتایجی که حاصل شده است می توانیم ساعتها بحث و تبادل نظر کنیم ولی چیزی که امروز حداقل در فضای مجازی به نقطه قوت شورای پنجم تبدیل شده است ارائه گزارش کار، صورتجلسات شورا و در نهایت بازتاب متقارن آن در افکار عمومی است.

هرچند به نحوه گزارش دهی این مجموعه در حال حاضر انتقاد جدی وارد است و عملا فقط طیف اندکی را در فضای مجازی پوشش می دهد ولی به جرات می توان گفت که این کار برای اولین بار در فضای شورای شهردر استان اتفاق افتاده و حرکت نو و سنجیده ایست که می تواند فضای خود ساخته و دیوار حائل بین مردم و مسئولین را بردارد.

در طی چندین گزارش، صورتجلسه و حتی شرح حال مدعوین شورا که در فضای مجازی منتشر شد و نگارنده به دقت آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار داد به راحتی می توان به عزم جزم شورای پنجم شاهرود و سیاست گذاران آن در شفاف سازی آنچه در شورای شهر می گذرد پی برد و از همین سطور تشکر جانانه ای را از این حرکت عقلانی و نو به جا آورد.

جا دارد تا اعضای شورای شهر شاهرود نسبت به فرهنگ سازی این اقدام جدید اهتمام بیشتری را انجام داده و در صورت امکان این گزارش ها و یا حتی چکیده آنرا در فضای مکتوب نیز به انجام برسانند.

اینگونه مردم به عنوان ولی نعمتان نظام و مسئولین، بصورت شفاف در ریز تصمیم گیری های این پارلمان محلی قرار گرفته اند و از بسط و گسترش رانت های جزیره ای نیز جلوگیری به عمل می آید.

در انتهای این روی خوب سکه عملکرد شورا ، نگارنده پیشنهاد می کند تا ارائه این گزارش ها فقط بصورت صورتجلسات موکول نشده و عملیات های مالی داخل شورا که قابلیت مطرح شدن در بین مردم را دارد مانند مزایده ها، مناقصه ها و دیگر اسناد مالی نیز جهت شفافیت بهتر امور نیز منتشر گردد.

سکانس دوم:

روی خط: عدم خود باوری

نگارش این مطلب در این شرایط بیشتر تحلیل شورای پنجم و نقد مشفقانه ی عملکرد شورا در طی 15 ماه گذشته بوده و از اعضای محترم شورای شهر درخواست میکنم تا اندکی سعه صدر خود را بالاتر برده و در صورت امکان پیام این یادداشت را دریابند.

یکی از مهمترین و به عبارتی مهم ترین کار شورا تعیین و انتخاب شهردار بر اساس نیازها و جغرافیای محل قرارگیری شوراست.



نظرات()       

نگاهی اجمالی به استانداران دولت تدبیر و امید در استان سمنان

حدود 5 سال و نیم از استقرار دولتهای یازدهم و دوازدهم می گذرد. از سال 1392 و همزمان با شروع عمر دولت یازدهم تاکنون 4 استاندار، کلیددار مدیریت استان بوده اند و اینک با اجرایی شدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان، استان سمنان در آستانه ورود پنجمین استاندار به این استان است.

اگر بخواهیم تاکنون در مورد 4 استاندار دیگر استان صحبت کنیم و از ورود پنجمین استاندار فاکتور بگیریم، تقریبا عمر هر استاندار بطور متوسط حدود یک و نیم سال می باشد که در نوع خود آماری جالب توجه است.

جالب توجه از این قسم که عملا هیچ استانداری نتوانسته برنامه های میان مدت و بلند مدت خود را عملیاتی کرده و بیشتر شاهد وجود ایستگاه مدیریتی برای هر یک از این عزیزان و به عبارت ساده تر آزمون و خطای بسیار بوده ایم.

استاندارانی که با کلی برنامه و حمایتهای آشکار و پنهان شخصیتها، گروه های سیاسی و عناصر تاثیر گذار پا به عرصه مدیریت عالی استان سمنان گذاشتند خیلی زود از این عرصه کنار گذاشته شده و شاید بتوان به جرات گفت که استان سمنان در این مورد رکورد دار محسوب می شود. آنهم استانی که زادگاه رئیس جمهور بوده و بالطبع حساسیت های خاص خود را از این نظر و همچنین جغرافیای سیاسی و فرهنگی منحصر به فرد خودش را دارد.

در این سطور قصد نداریم به علل ناکامی این عزل و نصب های متعدد بپردازیم، بلکه هدف ارایه ای تاریخی مکتوب و مستند از این جابجایی هاست.

اولین استاندار دولت تدبیر و امید جناب دکتر رهی بود که به مدت تقریبی 8 ماه در این دولت، مدیریت عالی استان را بر عهده داشت. دکتر رهی اگرچه منصوب این دولت نبود ولی به هر جهت حدود 8 ماه در ابتدای دولت یازدهم مدیریت استانداری سمنان را بر عهده داشت و تعویض او و جایگزین فردی که موازی با سیاست های دولت منتخب باشد حق طبیعی دولت در این استان  بود و از این جهت نمی توان نسبت به این تغییر دیدگاه انتقادی داشت.

دومین استاندار استان سمنان در دولت یازدهم، فردی به نام مهندس زند وکیلی بود که در سابقه وی شهردار بودن کلانشهرهای  شیراز و مشهد وجود داشت و با اینکه سابقه ای اصولگرایی داشت ولی عملا جزء نیرو های تکنوکرات محسوب می شد و با حمایت جمعی از نمایندگان وقت، توانست گوی سبقت را از دیگر چهره های سرشناس آن مقطع برباید.

این اختلاف دیدگاه ها در استان در مورد فعالیت ایشان خیلی زود ظاهر شده و بعد از انتخابات سال 94 مجلس و عملا با تغییر 3 نماینده از 4 نماینده استان دیگر مقبولیت لازم را برای ادامه کار ایشان مهیا نکرد و بعد از کلی کش و قوس بالاخره بعد از 21 ماه حضور در استانداری سمنان کنار گذاشته شد.



نظرات()       

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی 98درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی

کمتر از 15 ماه دیگر به انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی که مقارن با بهمن و اسفند 98 خواهد بود باقی مانده است.

با توجه به جغرافیای سیاسی شهرستان های شاهرود و میامی و صف آرایی گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی در این حوزه، ظاهرا تدارکات این انتخابات از ماهها قبل شروع شده و شاهد فعالیت های خاصی از طرف گروه ها، اشخاص و طیف های سیاسی در این حوزه برای تصدی کرسی سبز بهارستان هستیم.

در این نوشتار به اختصار به آنها اشاره کرده و سعی خواهیم کرد در هر شماره به گوشه ای از اهم فعالیت ها و عملکرد این گروه ها و اشخاص بپردازیم تا مردم بیشتر با این وضعیت آشنا شوند.

در حال حاضر حدود 4 گروه و فرد با جایگاهی سیاسی و موقعیتی اجتماعی در کوران این رقابت ها قرار دارند که به شرح مختصری از آنها اکتفا می کنیم:

1-    سید حسن حسینی نماینده فعلی شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی:

حدود دو سال و سه ماه از انتخاب دکتر حسینی به عنوان منتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می گذرد و در این مدت ایشان با حسن برخورد و اخلاق حسنه نماینده مردم در مجلس بوده اند. اگر بخواهیم در مورد عملکرد ایشان و اهم فعالیت های انجام شده در این حوزه صحبت کنیم، تقریبا می توانیم بگوییم هیچ دستاورد مثبتی در این دوره تاکنون برای حوزه انتخابیه ایشان رقم نخورده است.

گروه اقتصادی کوثر با کلی سر و صدا وارد شهرستان شد و بدون هیچ دستاورد و سرمایه گذاری این منطقه را ترک کرد.

مرز هوایی که یکی از مطالبات جدی این نماینده با اخلاق می باشد تقریبا تبدیل به یک سراب شده است.

مطالبات جدی مردم در حوزه های کشاورزی و صنعتی علیرغم تلاش ایشان تقریبا هیچ انگاشته شده و گویی قرار نیست اتفاقی هم بیافتد.

بسیج توده های مردم و مطالبه گری از مرکز استان، بدون امتحان روش های دیپلماسی اداری و چرخیدن پاشنه در بر روی نشانه گیری احساسات و عواطف مردم و دو قطبی کردن استان شاید تنها روش برای فرار از پاسخگویی به عملکرد ضعیف ایشان در مورد مطالبات جدی مردم بوده باشد که با اندکی مطالعه در سطح جامعه، به جرات می توان گفت که این روش که حدود سه دهه است بر پیکر این منطقه سایه انداخته، دیگر خریدار چندانی ندارد.

2-    گروه موسوم به سابقون:

گروه سابقون که یکی از پایگاه های سنتی اصولگرایی در شهرستان شاهرود شناخته می شود و قدمتی دیرینه با مرکزیت مسجد غربا شاهرود دارد یکی از اصلی ترین پایگاه های حمایتی دکتر حسینی در انتخابات گذشته مجلس بود.

قرار گرفتن افرادی همچون عجم استاندار سابق قزوین، حجت الاسلام انصاری کاندیدای دوره قبلی مجلس که هر دو به نفع آقای حسینی کناره گیری کردند و همچنین رحیمی فرماندار اسبق شاهرود و اعضای شورای شهر سنوات گذشته و نیز تعدادی از فرماندهان بازنشسته سپاه و تعداد زیادی از مسئولین اداری شهرستان شاهرود در این گروه، آنها را به پتانسیلی بالقوه در مناسبات اداری و تصمیم گیری منطقه در طی 3 دهه گذشته تبدیل کرده است.



نظرات()       

چه نماینده ای را انتخاب کنیم؟

مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد موثر در تعیین تکلیف قوانین کشور نیازمند حضور نمایندگانی است که بتوانند در انجام وظایف تعیین شده در قانون اساسی به بهترین شکل انجام وظیفه کند. نمایندگان اصلح علاوه بر ضرورت دارا بودن یکسری شرایط عمومی باید از شاخصه‌هایی خاص نیز برخوردار باشند.

انسان با توجه به اختیاری که خداوند متعال به او عنایت کرده می‌تواند سرنوشت فردی و اجتماعی خود را انتخاب کند و یا با نوع انتخاب خود سرنوشت خود را تغییر دهد.

«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (به درستی که خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد تا اینکه آنها خود حالشان را دگرگون سازند) و این بر اساس سنت‌هایی است که خداوند متعال درعالم قرار داده و هیچگونه تغییر و تبدیل نیز در آن راه ندارد و لذا انسان نتیجه کاری را که در دنیا انجام داده به صورت مادی و معنوی به طور قطع خواهد دید.

بنابراین انسان‌ها می‌توانند با توجه به عملکرد مثبت یا منفی خود سعادت یا شقاوت را در زندگی برای خود رقم زده و از آن بهره برده و یا در آن گرفتار آیند.

بر همین اساس در سیستم حکومتی کشورمان یعنی جمهوری اسلامی ایران که حکومتی مردم سالار و مبتنی بر تعالیم شرع مقدس اسلام می‌باشد، انتخابات نقش بسیار مهمی در صحنه‌های سیاسی کشور دارد و می‌توان گفت تقریباً تمامی مسئولین کشوری از طریق انتخابات عمومی برگزیده می‌شوند. در اصل ششم قانون اساسی آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید با اتکاء به آراء عمومی اداره شود»

وظیفه اصلی مردم در انتخابات چیست؟

مردم در انتخابات وظیفه حساسی دارند. لذاست که در این امر باید سعی کنند فردی را که می‌خواهند انتخاب کنند، فقط برای رضای خدا و مصلحت مردم باشد و در انتخاب آنها هیچ گونه انگیزه‌ای غیر از انتخاب اصلح که تنها راه حاکمیت صالحان است نداشته باشند.

بر همین اساس در انتخابی که صورت می‌گیرد باید افرادی را که می‌خواهند انتخاب کنند، کاملاً شناخته شده باشند و میزان کارآئی آنها را برای کاری که انتخاب می‌کنند، دانسته باشند.

اگرچه ممکن است تعصبات نژادی، محلی، قومی و قبیله‌ای،روابط دوستی و گروهی ، هواهای نفسانی و دنیا طلبی و مصلحت اندیشی انگیزه افراد برای شرکت در انتخابات مطرح شود، آنچه باید انگیزه یک فرد  در انتخاب افراد باشد همان مصلحت‌اندیشی و انتخاب اصلح است

و اما چه نماینده ای انتخاب کنیم؟

شناخت امورات و نیازهای روز مردم نه تنها در حوزه انتخابیه خود بلکه در کل منطقه و کشور و بررسی مشکلات و دغدغهای مردم و جوانان بخصوص مسئله اشتغال

 


نظرات()       

اصلاحات ساختاری

رضا آرین

اصلاح طلبان را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود. دسته اول که آنها را اصلاح طلبان حکومتی می نامم کسانی هستند که تنها تا زمانی پایبند به شعارهای اصلاح طلبانه هستند که منافع آنها را تامین کند. برای این افراد اصلاحات راهی برای کسب کرسی و یا حفظ پست های حکومتی است.

بعبارت دیگر، کسب کرسی و به دست گرفتن قدرت، هدف اصلی آنهاست و اصلاحات را ابزاری برای تحقق این امر می دانند. این گروه بیشترین تاثیر را در ناامیدی عمومی نسبت به جریان اصلاحات داشته اند و می توان لیست بلندی از افراد منصوب به جریان اصلاحات را تهیه نمود که نگاهی این چنینی به اصلاحات و قدرت دارند.

در مقابل، اصلاح طلب ساختاری، الزاما دنبال کسب قدرت نیست بلکه هدف اصلی وی، اصلاح ساختارهای ناکارآمدی است که وضع امروز را رقم زده است. اصلاح طلب ساختاری هدف اصلی خود را اصلاح امور قرار داده است و کرسی قدرت را تنها یک ابزار برای نیل به این هدف می داند و به هر قیمتی دنبال کسب یا نگهداری آن نیست.

اما راهکار انجام چنین اصلاحات ساختاری چیست ؟ نویسنده سه امر را دارای ضرورت فوری می داند:

1_ تعیین اولویت بین نگاه ایدئولوژیک و یا نگاه بر مبنای تامین منافع ملی

این دو نگاه نه الزاما همواره بر هم منطبق هستند و نه همیشه با هم در تضاد هستند. آنجایی که باهم در یک راستا قراردارند که بحثی نیست ولی در موارد تضاد باید اولویت را به تامین منافع ملی داد. به‌عنوان مثال، وجود موشک و افزایش توان دفاعی برای کشور لازم است و منافع ملی را تامین می کند اما نوشتن شعار عبری نابودی اسرائیل روی موشک دقیقا حرکتی بر مبنای نگاه ایدئولوژیک است که نه تنها منافع ملی را تامین نمی کند بلکه به آن آسیب هم می رساند. کسی می‌تواند بگوید از انجام  این امر کدام منافع ملی ما تامین شده است؟ اما هزینه های آن برای کشور امروزه کاملا مشهود است.

2_ شایسته سالاری بجای سهمیه و رانت

امروزه از یک استخدام ساده گرفته تا کسب بالاترین مناصب و یا حتی ادامه تحصیل ، در سیطره سهمیه ها و رانت هاست. اگر می‌خواهیم از تمام پتانسیل موجود کشور استفاده نماییم راهی نداریم جز این که تنها ملاک انتخاب افراد، صلاحیت های علمی و عملی آنها باشد. 



نظرات()       

توسعه گردشگری، راهکار نجات شاهرود و میامی

رضا آرین

بدون تردید، مهمترین اولویت جامعه در شرایط کنونی، بحث اقتصاد و معیشت است. برای مردم مهم این است که بتوانند شغلی آبرومند و درآمد مکفی داشته باشند و حداقل امکانات رفاهی خود و خانواده شان را تامین نمایند.

اما این مهم چگونه قابل تحقق است؟

شاهرود و میامی از سالیان دور بعنوان قطب کشاورزی شناخته شده اند. تنوع آب و هوایی در گستره این دو شهرستان کمک کرده است تا انواع محصولات کشاورزی در این منطقه که بیش از ۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد تولید شود.

 انگور و زردآلو مهمترین این محصولات است هرچند از سیب زمینی گرفته تا گندم و حتی خرما نیز در این منطقه حاصل می شود. اما بحران آب و خشکسالی های پیاپی به همراه عدم مدیریت مصرف آب و مشکلات تبدیل  آبیاری سنتی به مدرن باعث شده این صنعت آسیب های جدی دیده و باعث کاهش درآمد کشاورزان زحمتکش این خطه گردیده است. هرچند توسعه صنایع تبدیلی و ممانعت از خام فروشی محصولات کشاورزی می تواند به اقتصاد کشاورزان کمک نماید اما نمی توان انکار کرد که بحران آب بشدت جدی است و دیگر نمی توان تنها بر قطب کشاورزی بودن منطقه تکیه نمود و انتظار داشت صرفا از این طریق به درآمد پایدار و مد نظر جامعه دست یافت.

از طرف دیگر، صنعتی نمودن منطقه و توسعه صنایع مختلف نیز با مشکلات فراوان روبرو بوده است. باید بپذیریم توسعه صنعتی، علاوه بر دشواری های اداری و کسب مجوز ها، نیاز به سرمایه گذاری های سنگین و البته زمان‌بر دارد که هر کدام از این عوامل، بخصوص در شرایط اقتصادی کنونی، مانع تحقق آرزوی صنعتی شدن شهرستان های شاهرود و میامی دست کم در کوتاه مدت خواهد بود.

هرچند که تلاش برای توسعه صنعتی منطقه از ضرورت ها بوده و خواست مردم این دو شهرستان نیز، جز این نبوده است اما باید بپذیریم این مهم در کوتاه مدت ممکن نبوده در حالیکه نیاز مردم به شغل و درآمد پایدار، نیازی فوری است و برای حال مردم باید تدبیری اندیشید.

به نظر نگارنده، راهکار عملی برای حل این مشکل، توسعه گردشگری در منطقه است. صنعت گردشگری در مقایسه با تأسیس کارخانجات، سرمایه به مراتب کمتری نیاز داشته و در مدت زمان کوتاه تری هم به نتیجه می‌رسد.

تجربه روستاهای هدف گردشگری نظیر ابر، قلعه بالا و رضا اباد و ...


نظرات()       

عقب ماندگی شهر، تقصیر خود ماست

عباسعلی حسین پور

وضعیت مدیریت شهری شاهرود انقدر بغرنج شده که نیازی به واکاوی ندارد، نیاز به درمان هم ندارد، چون اصلا درمان ندارد، باید فکری اساسی کرد، باید کوبید و از نو ساخت، امیدی به اصلاح نیست، انقلاب نیاز دارد.

این عبارات که ظاهرا سراسر یاس و نومیدی است از بدبینی بنده نیست!! واقعیتی است که گریبانگیر شهر ما شده و حالا حالاها نیز ولکن شاهرود نخواهد بود. واضح تر بگویم، قرار است در چند یاداشت در حد بضاعتم به واکاوی موضوعی بپردازم که خود نیز بخشی از مقصر آن هستم.

قسمت اول: مدیران جوان ناکارآمد

شورای قبل و حضور پیشکسوتان عرصه های مختلف مدیریت شهری باعث شده بود اینگونه استنباط شود که راه چاره شخم زدن مدیریت شورایی و سپردن ان به نسل جوان است. ظاهرا همه چیز درست بود و در انتخابات نیز همینگونه شد و شورا به دست جوانان سپرده شد، قرار هم بود که این جوانان با قدرت ریسک بالاتر شهر شاهرود را دگرگون نموده و ظاهری متفاوت به ان ببخشند.

 اولین گام را هم درست برداشتن و با انتخاب شهرداری سختکوش همه را امیدوار کردن ولی نمیدانم چه شد که در ادامه راه جا زدند و عقب گرد نمودند و همان رویه سابق را در پیش گرفتند یعنی "آسه برو، آسه بیا که گربه شاخت نزنه" و دور بعد هم امید به خدا رای خواهی آورد.

این جوانان پارلمان شهری شاهرود در یکی از اقدامات عجیب خود


نظرات()       

واکاوی اتفاقات اخیر شورای شهرشاهرود 

تغییر موومان به نظام

به قلم یک روزنامه نگار شاهرودی

روز گذشته یادداشتی از استاد خودم در زمینه روزنامه نگاری خواندم و در واقع ناراحت شدم .

چرا که معلوم بود این استاد دلسوز شهرش چقدر دل پر دردی دارد از برخی کارنکردن ها ... اولین حس در زمانی که استادت یادداشتی را می گذارد این است که با او همدردی کنی، بگویی درست می گوید و تحسینش کنی اما کمی دقیقتر که نگاه کردم به این فکر کردم اگر شورای شهر با شور و حرارت نمی آمد و امروز به سکون نمی رسید عجیب بود.

دو سال پیش کتابی از دکتر شریعتی می خواندم با چاپی دشوار ونسخه pdf،در آن کتاب نوشته شده بود در جامعه شناسی اصلی است که به آن تبدیل موومان یا نهضت به انستیتوسیون یا نظام و سازمان می گویند.

 توضیح آن مفصل است اما در یک جمله به این معنا است که جنبش ها پر از شور و حرارات و ایده هستند یعنی فعالیت دارند شعار می دهند و پیش می آیند سرشار از ایده های قشنگ هستند اما همین که به قدرت می روند دچار انیستاسیون یا سازمان بندی می شوند.

 به یکباره رخوت سراغشان می آید و می شوند محافظه کار! یکباره ایده ها تمام می شود به واقع نم می کشند و آن سر پرشور و ایده تبدیل می شود به یک ایده بسته برای حفظ صندلی!

این طبیعی است و متعلق به شورای شهر ما و آن ها و اینجا و فرانسه هم ندارد اگر موومان ها به انیستاسیون ها بدل نشوند باید شک کرد.

حال بگذریم که اصلا از اساس معتقد هستم شورای شهر پروژه ای شکست خورده است که اگر قرار بود در حد شورای شهرداری ها باقی بماند رئیس دولت اصلاحات هم لایجه آن را به مجلس نمی برد اما همین که کج دار و مریض آن را زیر سر داریم با همین اختیارات اندک هم خوب است هرچند مطلوب نیست.

اما همانطور که اقای حسین پور نیز گفت موضوع همین است ... تقابل نام ها نه کارها.



نظرات()       
آخرین پست ها

پارسیای قومس شماره 107 منتشر شد..........شنبه 22 تیر 1398

هراس از بازتولید کردان در شاهرود..........شنبه 22 تیر 1398

داغ اداره کل راهی که هر روز تازه تر می شود ..........شنبه 22 تیر 1398

پیام تشکر شورای اسلامی و دهیاری دهستان طرود..........شنبه 22 تیر 1398

تن داغ کویرطرود و عشق به خدمت رسانی ..........شنبه 22 تیر 1398

علت ترک جلسه وزیر صمت در دیدار با دکتر حسینی وهیات همراه چه بود؟..........شنبه 22 تیر 1398

لابی غربی و بی توجهی مسئولان شاهرودی..........شنبه 22 تیر 1398

شاهواری که باید با دستور وزیر تعطیل می شد..........شنبه 22 تیر 1398

شاهرودی بودن یا نبودن؟ مساله اینست!..........شنبه 22 تیر 1398

ای که دستت می رسد کولر را خاموش کن..........شنبه 22 تیر 1398

شلیک به قلب آموزش های هنری..........شنبه 22 تیر 1398

امان از بی فرهنگی..........شنبه 22 تیر 1398

آسفالت جاده جنگل ابر و یک بازی سیاسی خیلی بد!!!..........شنبه 22 تیر 1398

راه نجات محیط زیست..........شنبه 22 تیر 1398

درود بر غیرت مردم ابر..........شنبه 22 تیر 1398

منافع شاهرود و میامی قابل معامله نیست..........شنبه 22 تیر 1398

نگاه به کدام تولید ؟..........شنبه 22 تیر 1398

میامی یکی از شهرستان‌های محروم کشور است؟!!..........شنبه 22 تیر 1398

یک طرح عالی و یک ایراد اساسی..........شنبه 22 تیر 1398

یک شورا چه ها که بر سر یک شهر می آورد!!!..........شنبه 22 تیر 1398

همتی باز هم تریبون گرفت!!!..........شنبه 22 تیر 1398

وقتی کسی استعفا نمی دهد!..........شنبه 22 تیر 1398

مرگ برای همسایه..........شنبه 22 تیر 1398

چرا عاقل کند کاری؟ ..........شنبه 22 تیر 1398

سفر امید آوای اسفند بر فراز کویر زمان آباد ..........دوشنبه 3 تیر 1398

کلنگ زنی جاده ابر و باخت بزرگ تشکل های زیست محیطی شاهرود..........دوشنبه 3 تیر 1398

شکایت یکی از اعضای دفتر نماینده شاهرود در مجلس از سعید ایمانی،روزنامه نگار شاهرودی توسط دادگاه رد شد. ..........دوشنبه 3 تیر 1398

حلقه یاران یک رویه غلط در شاهرود ..........دوشنبه 3 تیر 1398

بیمارستان بهار و یک طرح عجیب ..........دوشنبه 3 تیر 1398

یادبود مردی که صادقانه خدمت کرد..........دوشنبه 3 تیر 1398

همه پستها