راحله صدیقی

کارشناس ارشد و تحلیلگرمالی و سرمایه گذاری

مدرس دانشگاه

مسائل اقتصادی و مالی و سرمایه گذاری در مدیریت شهری جای بسی تأمل دارد چرا که اولین محدودیت برای حل مسایل شهری و ناکارآمدی خدمات رسانی در بیشتر شهرهای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ناشی از فقدان منابع مالی کافی، نظام ناکارآمد مدیریت و کنترل مالی بودجه بندی و برنامه ریزی هزینه است. از این رو می توان دو رویکرد مهم در مباحث اقتصاد شهری را مورد توجه قرار داد.

یکی استراتژی افزایش منابع درآمدی پایدار و دیگری مدیریت هزینه ها می باشد، بنابراین می بایست مدیریت شهری، علاوه بر نگاه به درآمدها، به موارد هزینه ای و مدیریت آن ها نیز توجه نموده و استراتژی افزایش درآمد را در کنار کنترل هزینه، طراحی و اجرا نماید. به عنوان مثال می توان به اقدام شهرداری تهران در خصوص ایجاد کمیته مدیریت هزینه در سال 1384اشاره کرد که از آن جمله می توان به ساماندهی خودروهای ملکی و استیجاری شهرداری، بهسازی روال برگزاری مناقصات و مدیریت پروژه های شهرداری، معافیت ها و کمک های اعطایی شهرداری و استقرار سامانه مدیریت معابر شهری اشاره کرد.

از این رو با مدیریت کاهش هزینه ها و شفاف سازی فعالیت های مالی و اقتصادی می توان در جهت حل مشکلات اقتصادی گام برداشت .شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی نیز از جمله بندهایی است که مدیریت شهری می تواند در این خصوص اقدامات مؤثری داشته باشد. در این راستا در بخش مدیریت بهینه تأمین و تخصیص اعتبارات مرتبط با برنامه عملیاتی شهرداری اقداماتی نظیر استقرار حسابداری تعهدی و تدوین لایحه تنظیم مقررات مالی به منظور ایجاد شفافیت و رفع هرگونه ابهام در ساختار مالی توسط شهرداری مفید خواهد بود.

یکی از مهم ترین مسائلی که در حال حاضر اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است، سکون و یا خواب سرمایه و هزینه های هنگفتی است که بخاطر طولانی بودن پروژه های عمرانی از لحاظ زمانی متحمل می شود. به همین منظور استقرار کمیته هایی به منظور تخصیص منابع برای تأمین منابع مالی پروژه‌های اولویت‌دار شهری در مقابل پروژه هایی که از الویت کمتری برخودارند از جمله اقدامات موثر می باشد.

در تمامی نظریات و الگوهای رشد اقتصادی، سرمایه به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی شهرها معرفی شده است و لذا اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب سرمایه کافی برای تأمین منابع مالی طرح های اقتصادی از مهم ترین اهداف مدیریت شهری می باشد. 

می توان  توسعه تجاری و اقتصاد شهری را با فراهم آوردن امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های مختلف شهری مدنظر قرار داد تا تحول اقتصادی به طور مطلوب صورت بگیرد. این تحول اقتصادی با جذب سرمایه های بخش خصوصی در پروژه های شهرداری ها ،با توجه به سرمایه های مادی و معنوی متعدد و منحصر بفرد موجود در کشور مزیتهای مختلفی چون بهبود وضعیت اقتصادی شهرها ، کارآفرینی، ورود شهرداری ها به عرصه های جدید کار و تلاش و خدمت رسانی و ارتقای سطح رفاه شهروندان را در پی خواهد داشت .

شاید بتوان علت توسعه نیافتگی شهرهایی که پتانسیل های مالی و نیروهای تحصیلکرده ومنابع معدنی زغال سنگ ، مس ، آهک ، گچ  فراوان دارد را  در نبود شفافیت مالی، رویکرد اقتصادی ، توسعه ای وبرنامه مالی مدون ،کاهش وابستگی درآمدی شهرداری ها به دولت، تشدید مسائل و مشکلات شهرها در نتیجه رشد جمعیت و مهاجرت به شهرها، ناپایداری درآمد شهرداری ها و وابستگی زیاد آن ها به ناپایدارترین منبع درآمدی یعنی عوارض ساختمانی، دید.

 شهرداری ها، بخشی از نیاز درآمدی شان را از طریق مالیات های محلی، وجوه انتقالی از دولت مرکزی و دیگر منابع درآمدی برآورده می کنند. اما این منابع درآمدی نمی توانند تمام نیازهای سرمایه گذاری و عمرانی شهرداری ها را پوشش دهند. بنابراین یافتن منابع درآمدی پایدار به منظور تأمین مالی پروژه های زیرساخت شهری، اهمیت فوق العاده ای دارد. در این میان ضروری به نظر می رسد که شهرداری ها به منظور تجهیز منابع مالی به بازارهای مالی و مشارکت با بخش خصوصی روی آورده و این بخش را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

شهرداری ها در برخی موارد به این دلیل سمت بخش خصوصی رفته اند که خودشان اجازه ندارند از بازار سرمایه استقراض کنند یا نمی خواهند این کار را انجام دهند. مزیت اصلی مشارکت عمومی-خصوصی این است که شهرداری ها از انجام مسئولیت های مالی در مورد هزینه های سرمایه ای آتی خلاصی می یابند و این امکان را به دست می آورند که بدون ایجاد بدهی برای شهرداری، تسهیلاتی را ایجاد کنند. ایجاد تسهیلات و پیگیری برنامه ها توسط بخش خصوصی مخارج عملیاتی شهرداری را کاهش داده و ممکن است شهرداری را قادر نماید درآمد بیشتری کسب کند.

مدیران شهری با توجه به داشتن کلید مدیریت شهری در دست و ارتباط مستقیم با همه شهروندان در خدمت رسانی می توانند نقش بسیار چشمگیری دررفع مشکلات مالی شهر داشته باشند. یکی از رویکردهایی  که می تواند در اعتماد شهروندان و همراه کردن آنها در مدیریت شهری مؤثر باشد کنترل فساد در همه ابعاد بخصوص در بدنه شهرداری و سازمانهای وابسته است.

برای این که طرحها و برنامه های مدیریت فساد در شهرداری مؤثر واقع شود باید رویکردی جامع نگر در پیش گرفت و از جزئی نگری و مقطع کاری پرهیز کرد ؛ با صرفه جویی در هزینه های عمومی شهرداری با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه سازمانهای زیر مجموعه و حذف دستگاههای موازی و غیرضرور و هزینه های زاید و همچنین اصلاح نظام درآمدی شهرداری با افزایش سهم درآمدهای غیر عملیاتی و مشارکت جوانان درمدیریت شهری می توان باعث پیشرفت شهرها از بسیاری جهات شد.


    


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

پارسیای قومس شماره 107 منتشر شد..........شنبه 22 تیر 1398

هراس از بازتولید کردان در شاهرود..........شنبه 22 تیر 1398

داغ اداره کل راهی که هر روز تازه تر می شود ..........شنبه 22 تیر 1398

پیام تشکر شورای اسلامی و دهیاری دهستان طرود..........شنبه 22 تیر 1398

تن داغ کویرطرود و عشق به خدمت رسانی ..........شنبه 22 تیر 1398

علت ترک جلسه وزیر صمت در دیدار با دکتر حسینی وهیات همراه چه بود؟..........شنبه 22 تیر 1398

لابی غربی و بی توجهی مسئولان شاهرودی..........شنبه 22 تیر 1398

شاهواری که باید با دستور وزیر تعطیل می شد..........شنبه 22 تیر 1398

شاهرودی بودن یا نبودن؟ مساله اینست!..........شنبه 22 تیر 1398

ای که دستت می رسد کولر را خاموش کن..........شنبه 22 تیر 1398

شلیک به قلب آموزش های هنری..........شنبه 22 تیر 1398

امان از بی فرهنگی..........شنبه 22 تیر 1398

آسفالت جاده جنگل ابر و یک بازی سیاسی خیلی بد!!!..........شنبه 22 تیر 1398

راه نجات محیط زیست..........شنبه 22 تیر 1398

درود بر غیرت مردم ابر..........شنبه 22 تیر 1398

منافع شاهرود و میامی قابل معامله نیست..........شنبه 22 تیر 1398

نگاه به کدام تولید ؟..........شنبه 22 تیر 1398

میامی یکی از شهرستان‌های محروم کشور است؟!!..........شنبه 22 تیر 1398

یک طرح عالی و یک ایراد اساسی..........شنبه 22 تیر 1398

یک شورا چه ها که بر سر یک شهر می آورد!!!..........شنبه 22 تیر 1398

همتی باز هم تریبون گرفت!!!..........شنبه 22 تیر 1398

وقتی کسی استعفا نمی دهد!..........شنبه 22 تیر 1398

مرگ برای همسایه..........شنبه 22 تیر 1398

چرا عاقل کند کاری؟ ..........شنبه 22 تیر 1398

سفر امید آوای اسفند بر فراز کویر زمان آباد ..........دوشنبه 3 تیر 1398

کلنگ زنی جاده ابر و باخت بزرگ تشکل های زیست محیطی شاهرود..........دوشنبه 3 تیر 1398

شکایت یکی از اعضای دفتر نماینده شاهرود در مجلس از سعید ایمانی،روزنامه نگار شاهرودی توسط دادگاه رد شد. ..........دوشنبه 3 تیر 1398

حلقه یاران یک رویه غلط در شاهرود ..........دوشنبه 3 تیر 1398

بیمارستان بهار و یک طرح عجیب ..........دوشنبه 3 تیر 1398

یادبود مردی که صادقانه خدمت کرد..........دوشنبه 3 تیر 1398

همه پستها