تبلیغات
پارسیا نیوز - استراتژی افزایش منابع درآمدی پایدار و مدیریت هزینه ها

راحله صدیقی

کارشناس ارشد و تحلیلگرمالی و سرمایه گذاری

مدرس دانشگاه

مسائل اقتصادی و مالی و سرمایه گذاری در مدیریت شهری جای بسی تأمل دارد چرا که اولین محدودیت برای حل مسایل شهری و ناکارآمدی خدمات رسانی در بیشتر شهرهای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ناشی از فقدان منابع مالی کافی، نظام ناکارآمد مدیریت و کنترل مالی بودجه بندی و برنامه ریزی هزینه است. از این رو می توان دو رویکرد مهم در مباحث اقتصاد شهری را مورد توجه قرار داد.

یکی استراتژی افزایش منابع درآمدی پایدار و دیگری مدیریت هزینه ها می باشد، بنابراین می بایست مدیریت شهری، علاوه بر نگاه به درآمدها، به موارد هزینه ای و مدیریت آن ها نیز توجه نموده و استراتژی افزایش درآمد را در کنار کنترل هزینه، طراحی و اجرا نماید. به عنوان مثال می توان به اقدام شهرداری تهران در خصوص ایجاد کمیته مدیریت هزینه در سال 1384اشاره کرد که از آن جمله می توان به ساماندهی خودروهای ملکی و استیجاری شهرداری، بهسازی روال برگزاری مناقصات و مدیریت پروژه های شهرداری، معافیت ها و کمک های اعطایی شهرداری و استقرار سامانه مدیریت معابر شهری اشاره کرد.

از این رو با مدیریت کاهش هزینه ها و شفاف سازی فعالیت های مالی و اقتصادی می توان در جهت حل مشکلات اقتصادی گام برداشت .شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی نیز از جمله بندهایی است که مدیریت شهری می تواند در این خصوص اقدامات مؤثری داشته باشد. در این راستا در بخش مدیریت بهینه تأمین و تخصیص اعتبارات مرتبط با برنامه عملیاتی شهرداری اقداماتی نظیر استقرار حسابداری تعهدی و تدوین لایحه تنظیم مقررات مالی به منظور ایجاد شفافیت و رفع هرگونه ابهام در ساختار مالی توسط شهرداری مفید خواهد بود.

یکی از مهم ترین مسائلی که در حال حاضر اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است، سکون و یا خواب سرمایه و هزینه های هنگفتی است که بخاطر طولانی بودن پروژه های عمرانی از لحاظ زمانی متحمل می شود. به همین منظور استقرار کمیته هایی به منظور تخصیص منابع برای تأمین منابع مالی پروژه‌های اولویت‌دار شهری در مقابل پروژه هایی که از الویت کمتری برخودارند از جمله اقدامات موثر می باشد.

در تمامی نظریات و الگوهای رشد اقتصادی، سرمایه به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی شهرها معرفی شده است و لذا اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب سرمایه کافی برای تأمین منابع مالی طرح های اقتصادی از مهم ترین اهداف مدیریت شهری می باشد. 

می توان  توسعه تجاری و اقتصاد شهری را با فراهم آوردن امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های مختلف شهری مدنظر قرار داد تا تحول اقتصادی به طور مطلوب صورت بگیرد. این تحول اقتصادی با جذب سرمایه های بخش خصوصی در پروژه های شهرداری ها ،با توجه به سرمایه های مادی و معنوی متعدد و منحصر بفرد موجود در کشور مزیتهای مختلفی چون بهبود وضعیت اقتصادی شهرها ، کارآفرینی، ورود شهرداری ها به عرصه های جدید کار و تلاش و خدمت رسانی و ارتقای سطح رفاه شهروندان را در پی خواهد داشت .

شاید بتوان علت توسعه نیافتگی شهرهایی که پتانسیل های مالی و نیروهای تحصیلکرده ومنابع معدنی زغال سنگ ، مس ، آهک ، گچ  فراوان دارد را  در نبود شفافیت مالی، رویکرد اقتصادی ، توسعه ای وبرنامه مالی مدون ،کاهش وابستگی درآمدی شهرداری ها به دولت، تشدید مسائل و مشکلات شهرها در نتیجه رشد جمعیت و مهاجرت به شهرها، ناپایداری درآمد شهرداری ها و وابستگی زیاد آن ها به ناپایدارترین منبع درآمدی یعنی عوارض ساختمانی، دید.

 شهرداری ها، بخشی از نیاز درآمدی شان را از طریق مالیات های محلی، وجوه انتقالی از دولت مرکزی و دیگر منابع درآمدی برآورده می کنند. اما این منابع درآمدی نمی توانند تمام نیازهای سرمایه گذاری و عمرانی شهرداری ها را پوشش دهند. بنابراین یافتن منابع درآمدی پایدار به منظور تأمین مالی پروژه های زیرساخت شهری، اهمیت فوق العاده ای دارد. در این میان ضروری به نظر می رسد که شهرداری ها به منظور تجهیز منابع مالی به بازارهای مالی و مشارکت با بخش خصوصی روی آورده و این بخش را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

شهرداری ها در برخی موارد به این دلیل سمت بخش خصوصی رفته اند که خودشان اجازه ندارند از بازار سرمایه استقراض کنند یا نمی خواهند این کار را انجام دهند. مزیت اصلی مشارکت عمومی-خصوصی این است که شهرداری ها از انجام مسئولیت های مالی در مورد هزینه های سرمایه ای آتی خلاصی می یابند و این امکان را به دست می آورند که بدون ایجاد بدهی برای شهرداری، تسهیلاتی را ایجاد کنند. ایجاد تسهیلات و پیگیری برنامه ها توسط بخش خصوصی مخارج عملیاتی شهرداری را کاهش داده و ممکن است شهرداری را قادر نماید درآمد بیشتری کسب کند.

مدیران شهری با توجه به داشتن کلید مدیریت شهری در دست و ارتباط مستقیم با همه شهروندان در خدمت رسانی می توانند نقش بسیار چشمگیری دررفع مشکلات مالی شهر داشته باشند. یکی از رویکردهایی  که می تواند در اعتماد شهروندان و همراه کردن آنها در مدیریت شهری مؤثر باشد کنترل فساد در همه ابعاد بخصوص در بدنه شهرداری و سازمانهای وابسته است.

برای این که طرحها و برنامه های مدیریت فساد در شهرداری مؤثر واقع شود باید رویکردی جامع نگر در پیش گرفت و از جزئی نگری و مقطع کاری پرهیز کرد ؛ با صرفه جویی در هزینه های عمومی شهرداری با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه سازمانهای زیر مجموعه و حذف دستگاههای موازی و غیرضرور و هزینه های زاید و همچنین اصلاح نظام درآمدی شهرداری با افزایش سهم درآمدهای غیر عملیاتی و مشارکت جوانان درمدیریت شهری می توان باعث پیشرفت شهرها از بسیاری جهات شد.


    


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

شاهرود نفس می کشد..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقدی بر نحوه برگزاری هفته دولت در شهرستان شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقش حساس این روزهای بانوان شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

اما و اگرهای ترکیب جدید هیئت رئیسه شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

تحلیلی در مورد اکو مارتن جنگل ابر در شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقدی بر دادگاه های علنی مفسدین اقتصادی..........سه شنبه 13 شهریور 1397

بیش از نیمی از املاک البرز شرقی با کدام مزایده و مجوز به ذوب آهن واگذار شد؟..........پنجشنبه 21 تیر 1397

واکاوی اتفاقات یک سال اخیر شاهرود و نقش بی بدیل فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود ..........پنجشنبه 21 تیر 1397

محمد کرم محمدی کلید دار فرماندار ویژه شهرستان شاهرود شد...........پنجشنبه 21 تیر 1397

وحدت ملی، راه نجات کشور..........پنجشنبه 21 تیر 1397

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی 98درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی (قسمت دوم )..........پنجشنبه 21 تیر 1397

حمایتی ماندگار از دکتر حسینی شاهرودی و نقش وی در برگزاری همایش..........پنجشنبه 21 تیر 1397

تغییر و تحول ماهیت مدیریت است اما .............پنجشنبه 21 تیر 1397

تسویه حسابهای انتخاباتی در شاهرود شروع شد!!!..........پنجشنبه 21 تیر 1397

برخورد قاطعانه با فرصت طلب ها و طمع کاران در دستور کار مدیریت جدید شهرداری شاهرود قرار گرفت..........پنجشنبه 21 تیر 1397

نیروی بومی یعنی شهروندی که در پی وحدت باشد نه اختلاف افکنی و کینه توزی..........پنجشنبه 21 تیر 1397

شهاب الدین چاووشی در یک روز چهار مدیرکل منصوب کرد..........پنجشنبه 21 تیر 1397

آئین تودیع و معارفه فرمانده سپاه ناحیه شاهرود برگزار شد..........پنجشنبه 21 تیر 1397

شوی تبلیغاتی روز کارگر در مجموعه معادن طزره..........سه شنبه 12 تیر 1397

سرنوشتی به مانند زابل و زابلی ها در انتظار شاهرود و شاهرودی ها..........سه شنبه 12 تیر 1397

نگاهى به تجمعات اخیر در شاهرود..........سه شنبه 12 تیر 1397

دستور توقف انتقال اداره کل راه از شاهرود به سمنان توسط رئیس جمهور در پی نامه دکتر جلالی به دکتر روحانی..........سه شنبه 12 تیر 1397

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی 98درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی..........یکشنبه 10 تیر 1397

املاک البرز شرقی متعلق به شهرداریست یا یک شرکت خصوصی در ذوب آهن اصفهان؟..........یکشنبه 10 تیر 1397

شهرداری که میداند چه می خواهد..........یکشنبه 10 تیر 1397

کسب افتخاری دیگر برای شهردار سختکوش شهر زیبای بسطام..........یکشنبه 10 تیر 1397

پیام تبریك رییس مركز پژوهش های مجلس به شهردار بسطام..........یکشنبه 10 تیر 1397

نشست هم اندیشی فرهنگیان، موثرین و نخبگان شهرستان شاهرود با مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان سمنان و بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل آموزشی در دولت محترم تدبیر و امید..........یکشنبه 10 تیر 1397

دید وبازدیدهای مسئولین و چند نکته!..........یکشنبه 10 تیر 1397

جامعه دو قطبى، خطرى بزرگتر از داعش..........یکشنبه 10 تیر 1397

همه پستها