تبلیغات
پارسیا نیوز - مصاحبه اختصاصی هفته نامه پارسیای قومس با رئیس شورا و شهردار بسطام:

فصل الخطاب  قانون است  و بسطام شهرستان خواهد شد

محمدعلی یعقوبیان متولد سال 1349 و از بچه های جهبه و جنگ است. شهرداری است که بومی بسطام و ساکن شهر بسطام است. کار خود را در سال 1375 در شهرداری بسطام شروع کرده و مقطعی را نیز در شهرداری کلاته خیج به عنوان کارشناس، معاون و سرپرست این شهرداری نیز بوده است.

از سال 83 با طی سلسه مراتب در شهرداری بسطام از روابط عمومی این شهرداری به شهرداری آن نیز نائل امده است. از سال 91 بر مسند شهرداری بسطام نشسته و تاکنون شهردار بوده است.

بودجه شهرداری را در طی این سالها بر اساس آمارهایی که ارائه کرد حدود 300 درصد رشد داده و در جذب سرمایه گذارهای بخش خصوصی آمار بسیار موفقی دارد. در کمتر از 4 سال چهره شهر بسطام را دگرگون کرده و اکنون شهربسطام بر اساس حجم سرمایه گذاریهایی که انجام شده تبدیل به قطب گردشگری و شهر نمونه شده است.

خبرنگار هفته نامه پارسیای قومس نیز به همین جهت در یک روز سرد زمستانی با حضور در محل شهرداری بسطام گفتگوی جالبی را با شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر بسطام انجام داده که در ادامه به سمع و نظر شما مخاطبان فرهیخته این نشریه می رسد.

محمدعلی یعقوبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر بودجه شهرداری بسطام عنوان می کند که در سال 91 بودجه شهرداری دو میلیارد و سیصد میلیون تومان بود و با توجه به اینکه بنده شهرداری را در اواخر سال تحویل گرفتم با کمک همکاران خود در این مجموعه توانستیم 100% بودجه را در آن سال محقق کرده و به بدهی های جاری این مجموعه سامان دهیم.

شهردار بسطام در ادامه می افزاید در آن سالها با شدت و حدتی که داشتیم پا به عرصه گذاشته و چون بعد از سالها تغییر مدیریتی در این مجموعه به وجود آمده بود ، محکوم به کار مضاعف بودیم و با راهنمایی عزیزان شورای دوره سوم و کمک خداوند متعال از پس این تغییر برآمدیم و بودجه مصوب آن سال را محقق کرده و تا حدودی جواب مطالبات به حق این مردم فهیم را دادیم.

در سال 92مصوبه بودجه شهرداری بسطام را با رقمی حدود چهارمیلیارد و سیصد میلیون تومان و با رشد حدود 200 درصدی تحویل شورا دادیم تا یک گام مهم و اساسی در جهت رفع عقب ماندگی های شهر بسطام در حوزه مدیریت شهری برداریم.

این رقم بودجه در سال 94 به رقم شش میلیارد و سیصد میلیون تومان رسید که الحمدا... با لطف عزیزان شورا و مساعدت مردم خوب بسطام توانستیم در تمام این سالها 100 % بودجه را محقق کنیم.

در سال 95 با توجه به رکود حاکم برمناسبات کاری و سرمایه گذاری و وضعیت موجود در منطقه ، بودجه مصوب خود را با رقمی معادل پنج میلیارد و هفتصد میلیون ارائه کرده و الحمد ا... با توجه به زمان باقیمانده تا پایان سال تا به حال توانسته ایم با این اوضاع ، معادل چهارمیلیارد و دویست میلیون تومان محقق کنیم و امیدوارم تا پایان سال به تحقق 100 درصدی بودجه نائل آییم.

امیدوارم در سال 96 که مصادف با پایان دوره کاری بنده و شورای چهارم نیز هست با کمک مضاعف در خدمت همشهریان عزیز بسطام بوده و با ارائه بودجه ای به مراتب بالاتر از سال 95 در جهت رشد و اعتلای این منطقه گام برداریم.

تمام تلاش بنده و همکارانم در شهرداری بسطام این بوده که علاوه بر تحقق بودجه ، بدهی های موجود را نیز بپردازیم تا در عمل تعهدی را برای نفر بعدی در سمت شهرداری بسطام باقی نگذاریم.

از محمد علی یعقوبیان در مورد علل گرایش او به سرمایه گذاری خصوصی در شهر بسطام و در حوزه مدیریت شهری سئوال کردیم که بر اساس آماری که ما در دست داریم شهرداری بسطام با جذب سرمایه گذاری این بخش در حدود 20 میلیارد تومان و فعال کردن بخش خصوصی عملا حدود 4 برابر بودجه مصوب خود در سال 95 گام برداشته و اصولا چنین نگرشی از کجا نشات می گیرد؟

شهردار بسطام در پاسخ عنوان کرد که با توجه به اینکه ما در سال 86 مصوبه ای را در دولت سابق مبنی بر تبدیل شهر بسطام به شهر نمونه گردشگری را داشتیم ولی عملا تا زمانی که بنده زمام شهرداری بسطام را در اختیار گرفتم کار اجرایی و زیربنایی در این مورد انجام نشده بود ، این قضیه را یک فرصت دانسته و نیازمند این بودیم تا با دادن امتیازاتی به بخش خصوصی و جذب سرمایه این عزیزان شاهد رشد و ارتقای چندین برابری این حوزه باشیم.

عزیزان شورا مخصوصا ریاست محترم شورا باتوجه به تجربه ای که در این زمینه داشتند نیز با ارائه طرحهای مختلف و همچنین جذب سرمایه گذار کمک شایانی به این مجموعه کردند و همانگونه که امروز شاهدیم شهر بسطام نه تنها به صورت اسمی بلکه به صورت عملی و گویا تبدیل به منطقه ای برای جذب گردشگر شده است که در این حوزه یکی از دغدغه های مهم این منطقه یعنی ایجاد شغل برای همشهریان عزیز حاصل شده است.

این رقم سرمایه گذاری یعنی حدود 20 میلیارد تومان چون به صورت خصوصی انجام شده در بودجه شهرداری منظور نشده و با تبدیل کاربری یکسری از اراضی ، عملا تبدیل کاربری صورت گرفته و ارضی ما با این فعل و انفعالات به مایملک و اموال شهرداری تبدیل شده که دارای ارزش افزوده ای چند برابری شده است به عنوان مثال مجموعه کهکشان ، دالاهو ، شهر بهشت و مجموعه تبلغاتی ما ، مجموعه میدان بار که در این مجموعه با دادن زمین و پروانه به بخش خصوصی وارد معامله شده و با نسبت  55 به 45 مبادرت به ارزش افزوده ی چندین برابری کرده ایم.

باانتقال میدان میوه و تره بار عملا ما علاوه بر ارزش ازوده ی این املاک شاهد جمع آوری صنوف مزاحم و انتقال آنها برای ارائه خدمات به همشهریان عزیز بودیم.

خدمات دیگری نیز در میدان سازی و نیز بازسازی میدان اصلی شهربسطام و نیز خدمات رسانی و جدول گذاری فضای سبز وبستر سازی نیز در شهرک رضوی که فاصله ای در حدود یک کیلومتری با شهر بسطام نیز دارد انجام دادیم ، جایگاه CNG  بسطام را بهسازی کردیم که دارای نمای خوبی باشد.

محمد علی یعقوبیان در مورد توسعه زیر ساخت های شهر بسطام عنوان کرد که تفکر ما ، تفکر توسعه ای بود از آنجایی که ما مصوبه شهر نمونه گردشگری را داشتیم در ابتدای کار مطالعاتی را روی این مصوبه انجام داده و دریافتم که با این مصوبه به راحتی بزرگترین کارها را می شود انجام دادو با انجام این کار عملا ما نباید دغدغه اشتغال را داشته باشیم و این نیز با تکیه بر زیر ساختهای طبیعی مانند موقعیت جغرافیایی ، وجود مجموعه تاریخی بایزید ، ابولحسن خرقانی ، مجموعه سنگ چخماق ، جنگل ابر ، جنگ اولنگ و مناطق گردشگری که در خود شهر بسطام وجود داشت و با توجه به این پتانسیل ها فکر کردم که اگر درست فکر کنیم و برنامه ریزی انجام دهیم و مجموعه بخش خصوصی را بتوانیم در این مسیر همراه کنیم قطعا می توانیم موفق باشیم .

در ابتدای این امر با توجه به اینکه قسمتی از پارک چغولگیر را به شرکت توسعه گردشگری استان واگذار کرده بودیم از طریق میراث فرهنگی پی گیری کردیم که آیا این شرکت کاری را انجام خواهد داد یا نه و بعد از کلی پیگیری موفق شدیم دوباره بر اساس تفاهم نامه ای این پارک را به مجموعه خود برگردانیم.

بعد از این بخش خصوصی را در این منطقه فعال کرده و استارت گلخانه رانیز در شهر بسطام زدیم .

بعد از این اقدامات با توجه به پتانسیل بسیار بالایی که در پارک سرآسیاب داشتیم و مراجعات زیادی از مهمانها و گردشگران به این منطقه می شد به این فکر افتادیم که نسبت به احیاء و کاربری خوب آنجا اقدام کنیم و از آنجا که مجموعه زمینهای شهرداری در آنجا داشت نسبت به واگذاری و فعال کردن بخش خصوصی در این منطقه اقدام کردیم.

تفکر ما توسعه ای بود و قطعا اگر این بحرانهای سال 94 و مخصوصا 95 نبود در اجرای این پروژه ها مطمئن باشید که رشد بسیار زیادی را کسب می کردیم.

محمد علی یعقوبیان در قسمت دیگری از این مصاحبه عنوان میکند که اعتقاد شخصی من اینست که در این قسمت پتانسیل زیادی وجود دارد و اگر مسئولین شهرستان شاهرود ، در رشد و شکوفایی شهر بسطام همت کنند مطمئن باشید که ما مشکل اشتغال را در شهرستان شاهرود نخواهیم داشت چون در کنار شاهرود ما یک منطقه وسیع و پر انرژی در بسطام داریم که اگر نگاه های بد و تفرقه ها کنار گذاشته شود و ما به فکر مردم و اشتغال باشیم مطمئن باشید که ما دغدغه ای در مورد اشغال و ایجاد شغل نخواهیم داشت.

رئیس شورای شهر شهر بسطام در مورد اینکه مجموعه شورا و شهرداری بسطام با چه تفکری توانستند در سالهایی که رکود اقتصادی حاکم بود، به رونق و شکوفایی برسانند عنوان کرد:

ماحصل حضور چند دوره ما در شورای شهر بسطام که از تعداد اعضای حاضر دو نفر سابقه حضور سه دوره ای در این شورا را داشته و نیزفرد دیگری که سابقه حضور به عنوان شهردار بسطام را بمدت ده سال در کارنامه خود دارد باعث شد تا نسبت به پتانسیل ها و ظرفیت های این شهر، مجموعه شناخت کاملی را داشته باشد و نیز نیروهای جوان تر و متخصص که در این دوره شورا حضور دارند باعث شد تا نیروی جوانی با آمیزشی از تجربه در کنار همدیگر باشند و همینطور حضور جناب آقای یعقوبیان در مسند شهرداری و انرژی مضاعفی که از خود نشان می دادند ما را وا میداشت تا همکاری و همدلی بیشتری را با این مجموعه داشته باشیم.

مجموعه تجربیاتی را هم که نیز از سفر به کشورهای خارجی نظیر ایتالیا ، لبنان و... داشتیم را به کار گرفتیم تا با این تجربیات و نیز انرژی شهردار سخت کوش و جوان با ریسک بالا به برداشتن گامهای مهم و موثر سپری کنیم .

مهمترین وظیفه خود را حمایت از برنامه های شهردارمحترم و در اختیار گذاشتن تجربیات خود به ایشان می دانستیم و با توجه به اینکه مصوبه بسیار خوبی بعنوان  یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور را در سال 86 در اختیار داشتیم و برنامه های خوبی را بعد از آن از طریق شهردار در اختیار داشتیم حتی با توجه به اینکه از سال 1392 تقریبا در کشور شاهد رکود بودیم به دو جهت اجرای این برنامه ها بدنبال بخش خصوصی رفتیم . یکی اینکه سرمایه خوبی را در اختیار داشتند و دیگر اینکه به جهت همین سرمایه گذاری نسبت به حفظ و نگهداری آن سعی بیشتری از خود نشان می دادند بهمین جهت برنامه ای را جهت برون سپاری این مدیریت به بخش خصوصی شروع کردیم.

آقای شهردار به اتفاق شورا، برنامه ای را جهت جذب بخض خصوصی آغاز کردند ولی متاسفانه شاهد حمایت خوبی از مجموعه مدیریت شهرستان درین بخش نبودیم تا بتوانیم هرچه سریعتر به کمک دستگاه های مسئول زیرساخت ها را مهیا کنیم . متاسفانه یا کمک ها نبوده یا بصورت قطره چکانی بوده که نتوانست جوابگوی این برنامه باشد.

رئیس شورای شهر بسطام در مورد پرسشی مبنی بر اینکه چه نمره ای را به شهردار منتخب شورا میدهند عنوان کرد:

این سوال به نظر من بسیار فنی و تخصصی است و اگر ما در دو قسمت عملکردی و برنامه ریزی بخواهیم جواب دهیم در مورد عملکردی به ایشان از نمره 20، بالای  20 و در جهت برنامه ریزی رضایت داریم و از نمره 20، به ایشان 20 میدهیم.

از ایشان میزان رضایتمندی بسیار بالاست و شهردار محترم در همان مسیری که مصوب بوده و برنامه ریزی شده حرکت کرده اند و دراین سالها که سالهای سختی بوده ایشان تلاش مضاعفی داشته اند و ما از این قضیه بسیار خوشحالیم.

شهردار بسطام در ادامه توضیحاتی را در مورد جمعه بازار بسطام ارائه دادند و عنوان کردند که راه اندازی جمعه بازار بسطام در اواخر دوره سوم شورا شروع شد و هزینه های زیادی را شهرداری جهت تکریم مردم و کسبه انجام داد که با توجه به هارمونی موجود در منطقه مردم علاوه بر خرید از این مجموعه می توانستند در آیین عبادی – سیاسی نماز جمعه شرکت کنند و هم از امام زاده موجود در این منطقه نیز زیارتی را انجام دهند.

در اوج فعالیت جمعه بازار بسطام که الحق و الانصاف کارهای خوبی در آنجا انجام شده بود متاسفانه صدایی از جنس اینکه این جمعه بازار باعث شده تا میزان مشارکت مردم در نمازجمعه شاهرود کم باشد بالاخص از سوی مدیران شهری شاهرود شنیده شد و آنها خواستار شدند تا این بازار به روز دیگری موکول شود و بر اساس صحبت هایی که بین دو شورا انجام شد آنها خواستار این بودند که جمعه بازار بسطام به روز دیگری موکول شود و ما نیز با توجه به اینکه بیشتر به جهت حمایت از کشاورزان و عرضه بدون واسطه محصولات این عزیزان به خریداران منتقل شود و نیز متقابلا از آنها خواستیم تا روز دیگری را معین نمایند که متاسفانه این امر محقق نشد .

پایه شروع کار جمعه بازار بسطام بر اساس این بود که چون بسطام به صورت کشاورزی بود بتوانیم محصولات کشاورزان را بصورت بی واسطه به مردم منتقل کنیم که هم به نفع کشاورزان باشد و هم به نفع مردم خریدار.

محمد علی یعقوبیان در ادامه افزود همه چیز بر منوال خود بود تا اینکه مدیریت شورا و شهرداری شاهرود تغییر کرد و متاسفانه ما شاهد رویکرد بدی در بحث تعامل آنها با دستگاه های دیگر بودیم. بعنوان مثال در بحث همین جمعه بازار با توجه به اینکه ما محوطه ای را دیوار کشی کرده بودیم ، آسفالت مجموعه را انجام داده بودیم و هم مردم خریدار و هم کسبه راضی بودند . به ناگاه شهرداری شاهرود با اقدامی مداخله جویانه به رایزنی با برخی از فروشندگان جمعه بازار بسطام پرداخت و به آنها قول داد تا در مکانی مناسبی همین شرایط را در شاهرود برای آنها مهیا کند که این مسئله را خود کاسبان به ما انتقال دادند. کسبه ای که مقیم بسطام بودند در همین جا ماندند و کسبه شهرهای دیگر به جهت وعده ای که به آنها دادند به شاهرود رفتند.

تا اینکه در بازدیدی که استاندار سابق از بسطام داشتند عده ای از کسبه به ایشان مراجعه کرده و نسبت به انتقال جمعه بازار بسطام به شاهرود گلایه کردند ، آقای استاندار نیز به فرماندار محترم ماموریت دادند تا این مسئله را بررسی و حل نماید .

آقای هاشمی در محل فرمانداری جلسه ای را با بنده و آقای میرفانی گذاشته و ما عنوان کردیم که مشکلی با این قضیه نداریم و این درخواست کسبه می باشد ولی در کمال ناباوری شهردار شاهرود عنوان کرد که جمعیت این بازار متعلق به ماست و من گفتم که هم جمعیت برای شما باشد و هم جمعه بازارش برای شما باشد ولی عرض ما این بود که بیایید تفکر درست داشته باشیم و اگر فکرمان پیشرفت شهرستان است پس به مجموعه که شکل گرفته و جان دارد احترام بگذاریم. اگر دغدغه ما مردم و اشتغال است پس به آن ایمان داشته باشیم نه اینکه فقط حرف بزنیم و در عمل به فکر مسائل دیگری باشیم این نگاه، نگاه بدی است.

حتی اگر مجموعه ای به این فکر باشد چه بهتر است که خودش فکر تولید کند، خودش ابتکار داشته باشد نه اینکه ضمن خراب کردن یک مجموعه، خود نیز موفق عمل نکند و فقط به فکر تقلید ناصحیح باشد.

خوب نتیجه کار چه شد، شهردار بسطام با هزینه کردی معادل 80 میلیون تومان آن هم در سال 87 برای رفاه کسبه و مردم با یک نگاه بد مواجه می شود و در عمل شاهدیم که نه مردم منتفع می شوند و نه کسبه محترم.

سوال: با توجه به اینکه همه ما میدانیم که مصوبه شهرستان شدن بسطام بصورت رسمی در روزنامه رسمی چاپ شده و مسائل قانونی آن انجام شده و فقط مسئله ابلاغ آن مانده است که با تغییر دولت ،رویکرد جدید به جهت متوقف شدن این پروسه بر سرکار آمده و نهایتا دولت این طرح ها را فریز کرده است ولی ما در عمل شاهدیم که شهرداری و شورای شهر بسطام با نصب بنری در ابتدای مرز دوکوهه اعلام میکند که به شهرستان بسطام خوش آمدید، آیا این نگاه و این عملکرد به نظر شما چالشی را در جهت اتحاد دو شهر بوجود نیاورده است؟ در مورد این دلخوری چه نظری دارید؟

آقای خدامی در پاسخ به این سوال اینگونه عنوان میکند : بحثی که در حال حاضر وجود دارد این است که نگاه جامعی که باید در جهت رشد و اعتلای شهرستان وجود داشته باشد موجود نیست.

ما بدنبال اصلاح نگاه ها هستیم و ما برای همین پیش قدم شدیم و از شورای محترم وقت شاهرود خواستیم تا جلسه ای با هم داشته باشیم و آنها دعوت ما را پذیرفتند و در بسطام در خدمت این عزیزان بودیم و در ان جلسه عنوان کردیم که ما بدنبال مشترکات موجوددر این مناطق باشیم  و در جهت پررنگ کردن آنها بکوشیم مثلا در آنجا مطرح شد که در همین جهت یک جاده سلامت بین دو شهر در مسیر اتوبان برقرار کنیم تا گامی موثر را در حوزه سلامت برداریم و قرار شد تا ما زیر ساخت ها را مهیا کنیم و شورای شهرستان شاهرود به آسفالت آن بپردازد منتهی بعد از آن جلسه در کمال ناباوری این آقایون مطرح کردند که ما با بسطام توافق کردیم که حریم شاهرود را از دوکوهه به ابتدای سه راهی مجن منتقل کنیم و این اولین اتفاق در سال 78 بود که ماحصل تغییر دیدگاه ها این شد که شورای شهر وقت شاهرود بدنبال مسائل دیگری باشد .

ما اگر اقدامی هم کردیم در مجموعه حریم بسطام کردیم و لاغیر و اگر عنایت داشته باشید حریم ابتدائی شهر بسطام تا سرچشمه بوده و حتی مغازه هایی که در ضلع جنوبی سرچشمه قرار دارد از بخشداری بسطام مجوز اخذ کرده اند ولی با تغییراتی که در سال 64  انجام شد ، حریم بسطام از سرچشمه به دوکوهه انتقال یافت و مسئولین کشوری در آن سال حریم بسطام را از دو کوهه به راس کوه تپال قرار داد و علت آنرا مرز جغرافیایی طبیعی در نظر گرفتند و ما بعد از این در حریم طبیعی شهر بسطام این اقدامات را انجام دادیم و به هیچ جا چشم و نظری نداشتیم . الا اینکه از طرف مقابل این دیدگاه وجود داشت و بارها انتقال حریم شاهرود را از دوکوهه به سه راهی مجن را مد نظر قرار میدادند.

متاسفانه این دیدگاه غلطی است مگر نه اینکه سال های سال آب شرب شهر شاهرود با حفر چاه های عمیق و قنات با دبی حدود 600 لیتر بر ثانیه از منطقه بسطام تامین میشود. این دبی آب یعنی تقریبا یک رودخانه آب از این منطقه رد میشود و آب شرب یک بحث انسانی و ملی است و این دیدگاه غلطیست که ما بخاطر آب شرب یک شهری مثل شاهرود که بحث امنیتی است ، منطقه جغرافیایی و حریم شهرها را تغییر دهیم مگر کسی می تواند و آیا انسانی است که جلوی عبور این آب را بگیرد و مانع عبور این آب شود؟ پس چگونه است که با این عنوان و بهانه ای که به هیچ وجه امکان پذیر نیست به بحثی باطل و نشدنی بپردازیم؟ با بهانه قرار دادن اینکه بسطام در صورت شهرستان شدن مشکلی را در جهت انتقال این آب بوجود خواهد آورد و به غیر از اینست که حتی کوچکترین مشکلی در موضوع مهم و حیاتی انتقال آب در طول 40 یا 50 سال گذشته بوجود نیامده است؟ و اگر واقعا سابقه ای است بفرمایند و اعلام کنند که چه زمانی مردم بسطام جمع شدند و جلوی انتقال آب را گرفتند و همانگونه که عرض کردم بحث انتقال آب علاوه بر اینکه مسئله انسانی و اخلاقیست مسئله ای امنیتی و ملی میباشد.

 در اینجا باید عرض کنم که متاسفانه طرح این مسائل ، مسائل بچگانه و عوام فریبانه است که طرح آن واقعا با غرض ورزی و بدون کارشناسیست کما اینکه ما اعتقاد داریم در طول این سالیان دراز ، با توجه به اینکه این حجم زیاد آب از سفره های زیر زمینی برداشته شده ، اقدام مناسبی در جهت جایگزین کردن آنها انجام نشده بغیر از سدخاکی نعیم آباد که در حقیقت تکاپوی این حجم زیاد آب را نخواهد داشت.

البته تاسیس سد مجن به زعم بنده اقدام خوب و موثری است که می تواند گام مهمی در جهت تامین آب شرب و کشاورزی منطقه داشته باشد ولی متاسفانه در این بخش نیز شاهد هستیم ، با توجه به اینکه کارکرد این سد در وهله اول تامین آب شرب شهر شاهرود است ولی متاسفانه تامین هزینه های آن از اعتبارات بخش بسطام است یعنی در حقیقت با احداث سد مجن قسمت اعظمی از آب شرب شهر شاهرود و توابع آن تامین میشود ولی در عمل منابع مالی آن از اعتبارات بخش بسطام هزینه می شود.

و سوال این است که طرحی به این عظمت چرا در ردیف بودجه ملی دیده نشده است و از محل اعتبارات استانی ، شهرستانی و منطقه ای باید هزینه کرد گردد یعنی اینکه همین سد قسمت اعظمی از بودجه بخش بسطام را بلعیده است.

 به همین جهت در طی سالهای اخیر پروژه دولتی در بخش بسطام استارت نخوده است و در مورد سوال شما باید عرض کنم که ما در طی هماهنگی که با مسئولین وقت ،یعنی فرماندار و استاندار انجام داده ایم و کسب تکلیف کردیم با توجه به اینکه این مصوبه حالت قانونی پیدا کرده آیا اجازه می دهید تا  بنر شهرستان شدن بسطام را نصب کنیم و آنها اعلام کردند که انجام دهیم و ما این بنر را درست در مرز جغرافیایی شهر بسطام نصب کردیم.

شهردار بسطام نیز در پاسخ به این سوال عنوان می کند که بعد از سفر ریاست جمهوری وقت به شهرستان شاهرود و اعلام اینکه بسطام شهرستان شده است ما بامصوبه شورای شهر و هماهنگی لازم با استاندار و فرماندار وقت این بنر نصب کردیم.  از همان سال این بنر درست در ابتدای محدوده جغرافیایی منطقه بسطام نصب شده و در طی این سالها نیز به واسطه فرسودگی یکبار بنر تعویض شده است و ما اینکار را با مصوبه شورای شهر بسطام و هماهنگی استاندار و فرماندار وقت و بدور از حساسیت ها و در جهت مصوبه شهرستان شدن بسطام انجام دادیم.

مصوبه شهرستان شدن بسطام در تاریخ 18/1/92 در هیئت دولت تصویب می شود و سفر هیئت دولت و رئیس جمهور در تاریخ 21/1/92 بود و ما پس از سفر ریاست جمهور و با پروسه ای که توضیح دادم نسبت به نصب این بنر اقدام کردیم .

شهردار بسطام در ادامه افزود اگر به پروسه انتخاب شهردار دقت کنیم می بینیم که شورا را مردم و شهردار را شورا که نماینده مردمند انتخاب می کنند و در حقیقت شهردار به نوعی نماینده مردم خواهد بود که باید حافظ منافع آنها باشند .

من بارها اعلام کرده ام که خط قرمز من مردم و منافع آنها است و اگر صادقانه اعلام کنم قسمت عمده منافع مردم در حد فاصل دو کوهه تا سراهی مجن است ، سرمایه عظیم شهر بسطام در همین نقطه است که قسمت بزرگی از درآمد های مردم و شهرداری را با دریافت عوارض آن پاسخگوست پس من به عنوان شهردار با کدام عقل و منطقی باید از منافع مردم و شهرداری عقب نشینی کنم ؟ نه قانون به من اجازه میدهد و نه وجدانم.

پس من دقیقا علاوه بر اینکه باید مصوبات شورا را به منصه ظهور برسانم در عین حال باید از داشته های این منطقه نیز دفاع کنم و فکر نمی کنم نصب یک بنر در ابتدای مرزهای  سرزمین شهرستان بسطام خارج از عرف و باعث ایجاد تنش باشد بلکه برعکس نشانه ای از حمایت آشکار مردم و منافع این منطقه است که باید از طریق عرفی و هم از راه قانونی به آن احترام بگذاریم و هماهنگونه که عرض کردم ما باید در شهرستان نگاههای خود را تغییر دهیم و برای درجا زدن و جلوگیری از پیشرفت و ارتقاء یک منطقه دست به هرکاری نزنیم این نگاهها به ولله نه تنها باعث پیشرفت نمی شود بلکه همانگونه که شاهدیم روز به روز به مشکلات معیشتی مردم از جمله بیکاری و رکود خواهد انجامید.

حال سوالی که مطرح می شود این است اگر انتزاع و جدا شدن و ارتقاء یک منطقه بد بود پس چرا سمنان در این مورد پیشقدم شده و اینقدر مصّر است ؟ مگرنه این است که شهرستان سمنان در طی همین چندساله گذشته به سه شهرستان سمنان ، مهدیشهر و سرخه تقسیم شده است . در طول تمام سالهای گذشته عمر مدیریتی بنده ، همیشه یک جمله را شنیده ایم که سمنان جلوی پیشرفت ما را میگیرد پس چرا شهر شاهرود خود دچار این قضیه می شود و از پیشرفت و ارتقاء منطقه ای مثل بسطام جلوگیری می کند ؟

آیا وقت آن نرسیده که ما هم همکاری و مساعدت را از شهر سمنان یاد بگیریم ؟ کماکان اینکه اعتقاد دارم اگر ارتقاء یک منطقه بد بود ، سمنانی ها به هیچ وجه پیشقدم نمی شدند و سرخه و مهدیشهر را از خود جدا نمی کردند . مگر به غیر این است که الان شهرستان سمنان فقط دارای یک بخش مرکزی است ؟ مگر چیز دیگری هم دارد ؟ نه شهری و نه بخشی دارد که در تابعیت سمنان باشد .

ما اعتقاد داریم فصل الخطاب تمام اینگونه موارد قانون است و ما حتی یک لحظه هم بی قانونی نکرده ایم و براساس همین قانون از مرز دو کوهه به بعد خط قرمز شهرستان بسطام است و هیچ بسطامی از این خط قرمز عدول نخواهد کرد .

محمد علی یعقوبیان در ادامه افزود به همین خاط و حفظ مرزهای جغرافیایی نامه ای به امضاء امام جمعه سابق ، نماینده سابق و فرماندار به وزیر راه و شهرسازی نوشته شد و در آن درخواست شد تا جاده ی قدیمی مجن به دهملا احیاء شود که متاسفانه اینکار امکان پذیر نشد و نتیجه نداد و بعد از این اقدام ، اقدامات دیگری از طریق بزرگان شهرستان انجام شد که مسئولین کشوری با استناد به قانون و روزنامه ی رسمی کشور که مشخصات شهرستان بسطام زا ذکر کرده بود این پیشنهادات را قبول نکردند و عنوان کردند که همه امور باید بصورت قانونی باشد و اینگونه پیشنهادات و توافقات بعدی محلی از اعراب ندارد.

ما اعتقاد داریم که در این مباحث عدالت بصورت صحیح اجرا نشده است. ببینید اگر ما در استقرار ادارات مقداری اینگونه نگاه ها را تغییر میدادیم و قسمتی از ادارات را به بسطام منتقل میکردیم آیا در خدمت رسانی در شهرستان شاهرود اینقدر مشکل داشتیم ؟

شما به محل استقرار دانشگاه آزاد نگاه کنید ، در کجا قرار دارد؟ ورزشگاه 15 هزار نفری اگر درست جانمایی میشد آیا در بحث انتقال آب و خدمات به این دو مجموعه لازم بود تا اینقدر هزینه شود؟ و آیا منطقه بسطام محل مناسب تری برای این دو مجموعه نبود؟ آیا ما باز اینقدر دغدغه داشتیم . من باز تکرار میکنم تفکر حاکمیتی برای این شهرستان دچار اشکال است . نگاه ، نگاه بسته ایست ما اعتقاد داریم که شهرستان شدن بسطام حق است و بر اساس قانون و روزنامه رسمی که مراحل قانونی آن طی شده باید این حق را به مردم این منطقه داده شود و سوال من این است اگر بسطام شهرستان شود چه آسیبی به منطقه بخصوص شاهرود وارد می شود؟

بغیر از اینکه ارتقاء بسطام نسبت مستقیم با ارتقاء شاهرود دارد پس بیاییم دست ازین افکار غلط برداریم و دست در دست هم دیگر دهیم و شکوفائی این قسمت از استان را رقم بزنیم.

و در نهایت سوال من از بزرگان شهرستان و موثرین این است که چرا با ارتقاء بسطام به شهرستان مخالفت میکنید؟ چه توجیهی برای این رفتار فرا قانونی دارید؟

محمد علی یعقوبیان در قسمت انتهای صحبت های خود عنوان می کند که ما مدام در جلسات مختلف از مشکلات اشتغال و آمار بالای بیکاری در شرق استان شنیده ایم و مسئولان مدام در حال ابراز این آمار ها هستند ولی من به شما می گویم مشکل اشتغال و آمار بالای بیکاری بیشتر به خاطر تفکر حاکم بر این منطقه است ما اگر بخواهیم رشد کنیم و نگاه خود را تغییر دهیم آیا سمنان در این مسیر سنگ اندازی خواهد کرد؟ به والله که اینطور نیست و مشکل اصلی ما نگاه هایی است که در این منطقه وجود دارد و ما خود جلوی رشد و پیشرفت منطقه را با این نوع نگاه ها و برخوردهای سبک گرفته ایم .

 ارتقاء بسطام  یک مصوبه است ، قانون است ، عرف است، اخلاق است، حق است و به حول قوه الهی حتما این مصوبه اجرائی خواهد شد و چه بهتر این است که بزرگان و موثرین در اجراء این مصوبه پیشقدم شوند تا دلخوری بیش ازین بین مردم و دو منطقه ایجاد نشود.

امیدوارم هرچه زودتر ، این تفکرات غلط و فسیل از بین برود و ما در وهله اول شاهد یک انقلاب فکری دراین مناطق و سپس رشد و پیشرفت و تعالی این مناطق زرخیز باشیم.

ما در طی چند سال گذشته خواستیم که این منطقه پیشرفت کند و در سایه همدلی و همراهی با کمک خداوند متعال و همراهی شورای محترم بسطام و همکاری مردم فهیم بسطام در این منطقه هستیم.

آقای خدامی ، رئیس شورای شهر بسطام در پایان از مسئولین عالی دولت در استان ، علی الخصوص استاندار محترم استان خواست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و بخاطر حرمت و احترام مردم شهید پرور منطقه ای که از هزار شهید شهرستان شاهرود ، بیش از 460 شهید تقدیم انقلاب کرده در اجرائی کردن این مصوبه و قانون بکوشد و جوابگوی نیازهای بحق این مردم نجیب و دوست داشتنی باشند که تمام خواسته های خود را بصورت آرام و با صلح انجام داده اند.

مردمی که به این نظام اعتقاد راسخ دارند و چه بسا که طولانی شدن این پروسه و بی توجهی به این خواسته قانونی و شرعی آنها خدایی ناکرده باعث دلسردی آنها به مسئولین بلند پایه شهرستان و استان و کشور خواهد شد.

خدامی افزود ما بعنوان خادمان مردم در شورای شهر بسطام دیگر هیچ جوابی برای این خواسته ی بحق آنها نداریم و از آنجا که اعتقاد داریم که دولتمردان ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حق جو ، حقگو و حق طلب هستند و با صحبت هایی که با این عزیزان داشتیم اعلام کردیم که نیازی به اعتراضات خیابانی که متاسفانه یک بار هم اتفاق افتاد نیست ولی متاسفانه 3 سال ازاین مصوبه شهرستان شدن بسطام در روزنامه رسمی کشور میگذرد و هیچ اتفاق خاصی نیافتاده و ما امیدواریم که به این مطالبات بحق مردم مخصوصا از طرف نماینده شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده عالی دولت در استان یعنی جناب آقای دکتر خبّاز پاسخ شایسته ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر داده شده و با شهرستان شدن بسطام امید وافری به دولت محترم تدبیر و امید در این منطقه حاصل گردد.

امام جمعه محترم،منتخبان و خادمان مردم در شورای شهر بسطام، شهردار و بقیه مسئولین آبرو و حیثیت خود را در جهت آرام نگه داشتن فضا گذاشته ایم و امیدواریم پاسخ مناسبی از طرف دولتمردان در استان و کشور به این صبر و متانت مردم فهیم این منطقه داده شده و با ابلاغ شهرستان بسطام در آستانه انتخابات موجی از امید در بین مردم دمیده شود.

انشاا...

 

 


نظرات()   
   
شنبه 14 اسفند 1395 18:18
قطعاً منافع شهرهای شاهرود وبسطام یکی بودهو شهرستان شدن بسطام موجبات و زمینه ی رشد بیشتر هر دو شهر را در پی خواهد داشت. بویژه که جناب آقای خدامی به افق وسیعتر که همان خواسته استان شدن شاهوار است می نگرند و یکی از پیگیران و موافقین جدی استان شاهوار هستند. لذا هیچ فرقی ندارد که محدوده ی بسطام کجا باشد حتی اگر قسمتی از شهر شاهرود جزء شهر بسطام محسوب شود مخالفتی از سوی آحاد مردم شاهرود نیست زیرا شاهرود همان بسطام قدیم که فقط تغییر نان یافته است شهرستان شدن بسطام برای همه ی شهرستانهای شاهوار اعم از بیارجمند، میامی و کالپوش و بوِیژه شاهرود مفید خواهد بود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

نشریه پارسیای قومس شماره 82 منتشر شد...........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

پایان خوش اصلاح‌طلبی..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

ایا انقلابیگرى با اصلاح طلبى در تقابل است؟..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

ناگفته هایی از ائتلاف های فعال در انتخابات شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 چطور شکل گرفت؟ ..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان شاهرود، لیست کاندیداهای شورای شهر خود را نهایی کرد...........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

رئیس ستاد انتخابات دکتر حسن روحانی در شهرستان شاهرود مشخص شد...........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

مزایای رای دادن به لیست ها در انتخابات شورا..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

چگونه در انتخابات شورای شهر پیروز شویم/طنز..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

تخصص گرایی کلید گمشده شهرداری وشورای شهر شاهرود ..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

سرمایه‌گذاری و مشاركت شهرداری شاهرود ..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

وجود غده سرطانی به نام کشتارگاه دام در مرکز شهر..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

انتخاب شهردار توانمند زمینه ساز شاهرود مدرن ..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

شهرمان شاهرود از لحاظ فضای سبز در چه جایگاهی قرار دارد؟..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

شهر برای زندگی وبهزیستی ،مدیرودرمانگر اجتماعی می خواهد..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

علم مدیریت ساخت و مدیریت شهری..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

توسعه توریسم عرفانی ، باز تعریف هویت شهری ورونق اقتصادی بر بستر دیپلماسی شهری ..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

استراتژی افزایش منابع درآمدی پایدار و مدیریت هزینه ها..........سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

نشریه پارسیای قومس شماره 81 منتشر شد...........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

خبر آمد خبری در راه است..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان شاهرود، لیست کاندیداهای شورای شهر خود را نهایی کرد...........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

در پی اقدامات پروپاگاندای نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

پشت پرده تیم های فعال در انتخابات شورای شهر شاهرود قسمت 2..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

واکاوی حضور ائتلافی به نام السابقون درشورای شهر چهارم و کارنامه نه چندان موفق آن:..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

تئاتر شهر تئوری تغییر به کمک هرم قدرت..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

مسئول ستاد حزب اعتدال و توسعه در شهرستان شاهرود منصوب شد..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

مسئول ستاد حزب اعتدال و توسعه در استان سمنان منصوب شد..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

انتقاد گسترده به جای ارائه طرح و برنامه راهگشا نیست...........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

مجید چاخان و داستان کاندیداتوری..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

داستان استیضاح شهردار شاهرود..........دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

همه پستها