امسال، سال انتخابات است. اسفندماه سال جاری موعد برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کشور است. هنوز چندین ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده، با این حال گمانه زنی ها درباره حضور، نحوه حضور و حتی تاثیرگذاری کاندیداهای احتمالی در انتخابات تبدیل به موضوع اصلی بسیاری از جلسات و محفل های خصوصی و نیمه خصوصی سیاسی در کشور شده است.

هنوز صورت بندی منسجم و قابل تشخیصی از حضور طیف های مختلف در انتخابات امسال وجود ندارد. با این حال، روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی در پی انتخابات 24 خردادماه 92 اندکی فضا را برای حضور گروه های مختلف سیاسی در کشور تلطیف کرده است. انتخابات دو مجلس در این دوره در سال جاری، اهمیت های زیادی برای شکل گیری صحنه سیاسی کشور در آینده دارد. هم اکنون گروهی تندرو در مجلس هستند که همواره ساز ناکوک خود را می نوازند و البته در حاشیه سازی برای دولت برخواسته از آرای مردم در 24 خرداد سنگ تمام می گذارند.

عملکرد افراطیون بهارستان را از تعداد نطق های مخالف دولت سوال های بیشمار و رفت و آمد مدام اعضای کابینه به مجلس به خوبی می توان تشخیص داد. این اما تنها مشکل کار نیست. امروز اکثریتی در مجلس نهم هستند که از ابتدای عمر دولت یازدهم با سکوت خود نظاره گر رفتارهای تندروها بوده اند. در جریان یکی از بهترین وزرای دولت با سکوت خود استیضاح فرجی دانا را به تماشا نشستند. اکثریت ساکت اما در ماه های پایانی عمر مجلس  نهم به فکر حمایت از دولت یازدهم افتاده اند تا شاید بتوانند جایگاه خود را برای مجلس آینده حفظ کنند.

با این نگاه است که در روزهای گذشته کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اکثریت مجلس (اصولگرایان رهروان ولایت) در صفحه یکی از شبکه های مجازی منتسب به خود اعلام می کند که آنها (اصولگرایان به اصطلاح میانه رو) نمی توانند مانند تندروها شوند. البته رئیس مرکز پژوهش های مجلس هیچ اشاره ای به سکوت های دنباله دار اکثریت در مقابل تندروی ها در مجلس نکرده است.

انتقاد از رفتار اصولگرایان و اکثریت ساکتی که امروز داعیه دار میانه روی در مجلس هستند بسیار است. موضوع این چند سطر اما نه انتقاد از عملکرد امروز برخی نمایندگان که بررسی این گزاره است که در قضاوت نسبت به عملکرد نمایندگان باید براساس شاخص ها و اعمال آنها در منطقه صورت گیرد یا نسبت به جایگاهی که آنها در فضای کلان سیاسی کشور به خود اختصاص می دهند؟ آیا نماینده مجلس می تواند تنها به سود منطقه جغرافیایی که به او رای داده اند و به اصطلاح حوزه رای اوست اکتفا کند؟ اگر نماینده ای در مجلس و سطح کلان کشور تبدیل به وزنه ای شود آیا می تواند نقش مثبتی در آینده منطقه ای که به او رای داده اند داشته باشد یا خیر؟ و اساسی ترین پرسش اینکه نماینده با عملکرد منطقه ای بهتر است یا تاثیر گذاری ملی؟

در این میان یکی از مواردی که باید کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با آن آشنا باشند وظایف یک نماینده مجلس است. متاسفانه بسیاری از مردم و گاها خود نماینده‌ها ،امور اجرایی را جزء وظایف نماینده مجلس می‌دانند در حالی که این وظایف بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می‌باشد. در این مطلب سعی شده ضمن انجام تعریف‌های مختصری به بررسی وظایف نمایندگان مجلس پرداخته شود. نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد و دارای ویژگی‌های زیر است:

اول اینکه مقامی ملی است.

اینکه مقامی ملی است، نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، اما نمایندگی‌ آنان عام و از سوی همه ملت ایران است؛ چون بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، نمایندگان به گونه‌ای سوگند یاد می‌کنند که به معنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه‌ای خاص. البته این به معنای نفی ارتباط نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه خود نیست.

دوم اینکه نمایندگی‌، امری کلی است.

اینکه نمایندگی‌، امری کلی است که و نمایندگان هم در حدود اختیاراتی که به گونه فردی به آنها داده شده است و هم در حدود وظایف و اختیاراتشان به گونه گروهی تحت عنوان مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل می‌کنند.

سوم اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است.

اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است، یعنی انتخاب‌کنندگان (بر خلاف وکالت در حقوق خصوصی)،‌ نمی‌توانند هر وقت لازم بدانند، نماینده خود را عزل‌کنند، و نماینده می‌تواند تا پایان دوره نمایندگی خود، بدون اجبار برای پاسخگوی به موکلین به طور مستقل مشغول انجام وظیفه شود.

همچنین می‌توان گفت آنچه در سطح كشور از تعاملات بین «مردم و نمایندگان مجلس» یا «نمایندگان و سایر قوا» مشاهده می‌كنیم، قطعا در بسیاری موارد و مصادیق، خارج از حدود قانونی اختیارات و صلاحیت‌های نمایندگی مجلس است. در ساختار حكومتی جمهوری اسلامی ایران، قوای حاكمه كه عبارتند از: قوه مقننه، مجریه و قضاییه زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت هستند و این سه قوه مستقل از یكدیگر می‌باشند. (اصل 57 قانون اساسی) قوانین توسط قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی كه نمایندگان منتخب مردم هستند اعمال می‌شود. (اصل58) هر نماینده سوگند یاد می‌كند كه به موارد زیر ملتزم باشد (اصل66)‌:

1ـ پاسداری از حریم اسلام و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی

2ـ رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف وكالت

3ـ پایبندی به استقلال و اعتلای كشور

4ـ دفاع از قانون اساسی

5ـ مدنظر قرار دادن آزادی مردم و تامین مصالح آنها

با بررسی‌های این احكام قانونی می‌توان دریافت كه جایگاه مجلس شورای اسلامی در دو بعد قانونگذاری و نظارت، بسیار رفیع است و نمایندگان در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های كلان جامعه از قدرت و توانایی‌های لازم برخوردار هستند.

كار نماینده مجلس رفع مشكلات شخصی یكایك موكلان نیست. این در حالی است كه بسیاری از مردم از وظایف نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند آنها وظایف مدیران دستگاه‌های اجرایی را انجام دهند. وجود این توقع نیز دلایل فراوانی دارد كه از جمله آنها می‌توان به وجود برخی نواقص و كلی‌گویی‌ها در قانون همچون موارد مندرج در اصول 76، 84 و 90 قانون اساسی و همچنین كمبود آگاهی عمومی درخصوص وظایف و اختیارات نماینده مجلس اشاره كرد. عدم مقابله نمایندگان با این رویه اشتباه و سعی نكردن در جهت اصلاح آن هم از دیگر موارد است و مسلما به جز این چند مورد،‌ دلایل دیگری را نیز می‌توان برای رویه موجود ذكر كرد، اما باید توجه داشت كه بی توجهی به مشكلات و ارائه نكردن راه‌حل در جهت رفع آنها باعث ادامه وضع موجود و چه بسا افزایش صدمات و لطمات اجتماعی ناشی از آن می‌شود.

مجلس شورای اسلامی دارای اختیارات و وظایف سنگین و حساسی است كه به دو بخش اصلی قانونگذاری و نظارت تفكیك می‌شود.

به هر حال با نگاهی گذرا به سطح تاثیر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی میتوان به سطح نفوذ وارتباطات او در سطح کلان ملی ومنطقه ای اشاره کرد .با پرسشی ساده از مسئولین اجرایی شهرستان شاهرود،مییتوان به پرسش مطرح شده در این گزارش پاسخ داد و عنوان کرد که کاظم جلالی که سابقه 4 دوره حضور در مجلس را در کارنامه خود دارد و در سطح کشور به عنوان رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و همچنین ریاست فراکسیون رهروان ولایت از افراد برجسته سیاسی  به حساب می آید چقدر درتحقق موازنه قدرت در این منطقه نقش داشته است.

در شماره های آتی نشریه ضمن مصاحبه با مسئولین اجرایی شهرستان واستان به پرسش مطروحه پاسخ خواهیم داد.

 


نظرات()   
   
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

پارسیای قومس شماره 117، خرداد ماه 1399 منتشر شد..........یکشنبه 1 تیر 1399

مجلس یازدهم..........یکشنبه 1 تیر 1399

کمبود اصلی در شاهرود ..........یکشنبه 1 تیر 1399

عدم داشتن استراتژی مشخص از سوی خانی..........یکشنبه 1 تیر 1399

اعتراضات آمریکا و افکار عمومی بین المللی..........یکشنبه 1 تیر 1399

اعتلای دفتر نماینده شاهرود و میامی در مجلس..........یکشنبه 1 تیر 1399

تبریک به فرماندار شاهرود و چند سوال از استاندار سمنان..........یکشنبه 1 تیر 1399

وقتش است که بگوییم کافی است دیگر تخریب شاهوار بس است...........یکشنبه 1 تیر 1399

مشکل شورای شهرشاهرود احمدی نیست ..........یکشنبه 1 تیر 1399

رویکرد، هدف، برنامه ریزی/واکاوی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی و دکتر چمن در مورد کرونا..........یکشنبه 1 تیر 1399

مرثیه ای برای روزگار بی شاهواری ..........یکشنبه 1 تیر 1399

بررسی احتمالات یک حکم قضایی در شهرداری شاهرود/سخنی کوتاه با مهندس حاج محمدعلی..........یکشنبه 1 تیر 1399

روایت آهویی دارم خوشگله و بلدیه شاهرود!..........یکشنبه 1 تیر 1399

کلاف سر در گم شهرداری شاهرود..........یکشنبه 1 تیر 1399

آقای بیطرف ،شما که با تجربه بودید چرا؟!..........یکشنبه 1 تیر 1399

پویش «شاهرود علیه کرونا» اجرا شد/ توزیع ۷۰۰ گان پزشکی..........یکشنبه 1 تیر 1399

پارسیای قومس شماره 116، فروردین ماه 1399 منتشر شد..........یکشنبه 1 تیر 1399

مسئولان مبری از انتقاد ..........یکشنبه 1 تیر 1399

حقایقی درباره تعهد نداده!..........یکشنبه 1 تیر 1399

چرا حسینی کرسی نمایندگی مجلس را واگذار کرد؟ ..........یکشنبه 1 تیر 1399

درسی از کرونا..........یکشنبه 1 تیر 1399

مصائب مدیر جوان ! ..........یکشنبه 1 تیر 1399

شورای شهر مثل نان شب(طنز)..........یکشنبه 1 تیر 1399

گزارش تصویری چهل و یکمین برنامه سازمان مردم نهاد آوای اسفند..........دوشنبه 26 خرداد 1399

گزارش تصویری چهل و دومین برنامه سازمان مردم نهاد آوای اسفند..........دوشنبه 26 خرداد 1399

شفافیت و صداقتی از جنس دکتر چمن..........دوشنبه 26 خرداد 1399

معنای کار جهادی این است..........دوشنبه 26 خرداد 1399

ویژگی های مدیران ناکارآمد ..........دوشنبه 26 خرداد 1399

مبادا عادت کنیم !..........دوشنبه 26 خرداد 1399

هرچه می کشیم از فقر مطالبه گری است..........دوشنبه 26 خرداد 1399

همه پستها

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic