تبلیغات
پارسیا نیوز - اصلاحات ساختاری

اصلاحات ساختاری

رضا آرین

اصلاح طلبان را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود. دسته اول که آنها را اصلاح طلبان حکومتی می نامم کسانی هستند که تنها تا زمانی پایبند به شعارهای اصلاح طلبانه هستند که منافع آنها را تامین کند. برای این افراد اصلاحات راهی برای کسب کرسی و یا حفظ پست های حکومتی است.

بعبارت دیگر، کسب کرسی و به دست گرفتن قدرت، هدف اصلی آنهاست و اصلاحات را ابزاری برای تحقق این امر می دانند. این گروه بیشترین تاثیر را در ناامیدی عمومی نسبت به جریان اصلاحات داشته اند و می توان لیست بلندی از افراد منصوب به جریان اصلاحات را تهیه نمود که نگاهی این چنینی به اصلاحات و قدرت دارند.

در مقابل، اصلاح طلب ساختاری، الزاما دنبال کسب قدرت نیست بلکه هدف اصلی وی، اصلاح ساختارهای ناکارآمدی است که وضع امروز را رقم زده است. اصلاح طلب ساختاری هدف اصلی خود را اصلاح امور قرار داده است و کرسی قدرت را تنها یک ابزار برای نیل به این هدف می داند و به هر قیمتی دنبال کسب یا نگهداری آن نیست.

اما راهکار انجام چنین اصلاحات ساختاری چیست ؟ نویسنده سه امر را دارای ضرورت فوری می داند:

1_ تعیین اولویت بین نگاه ایدئولوژیک و یا نگاه بر مبنای تامین منافع ملی

این دو نگاه نه الزاما همواره بر هم منطبق هستند و نه همیشه با هم در تضاد هستند. آنجایی که باهم در یک راستا قراردارند که بحثی نیست ولی در موارد تضاد باید اولویت را به تامین منافع ملی داد. به‌عنوان مثال، وجود موشک و افزایش توان دفاعی برای کشور لازم است و منافع ملی را تامین می کند اما نوشتن شعار عبری نابودی اسرائیل روی موشک دقیقا حرکتی بر مبنای نگاه ایدئولوژیک است که نه تنها منافع ملی را تامین نمی کند بلکه به آن آسیب هم می رساند. کسی می‌تواند بگوید از انجام  این امر کدام منافع ملی ما تامین شده است؟ اما هزینه های آن برای کشور امروزه کاملا مشهود است.

2_ شایسته سالاری بجای سهمیه و رانت

امروزه از یک استخدام ساده گرفته تا کسب بالاترین مناصب و یا حتی ادامه تحصیل ، در سیطره سهمیه ها و رانت هاست. اگر می‌خواهیم از تمام پتانسیل موجود کشور استفاده نماییم راهی نداریم جز این که تنها ملاک انتخاب افراد، صلاحیت های علمی و عملی آنها باشد. 


اینگونه جوانان کشور احساس می کنند جامعه قدردان آنهاست و با تکیه بر سعی و تلاش خود می توانند پیشرفت نمایند.

از سوی دیگر، امروزه که اقتصاد مساله اول جامعه است، اگر یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران که کراوات می‌زند کاندیدای نمایندگی مجلس شود، رد صلاحیت می شود و توان علمی وی به راحتی نادیده می شود. مقایسه ای میان پوشش و ظاهر آقای خاوری و پروفسور سمیعی نشان می دهد دوره تعیین صلاحیت ها و قضاوت بر اساس ظواهر افراد گذشته و این نوع نگاه آسیب فراوانی به ما وارد نموده و کشور را از پتانسیل عظیمی محروم ساخته است.

3_ اجرای بدون تنازل قانون اساسی بجای مصلحت اندیشی

قانون اساسی بعنوان میثاق ملی باید خط قرمز تمام افراد جامعه باشد و در چارچوب آن مرزبندی میان خودی و غیر خودی معنا ندارد. هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست و بالاترین قانون، قانون اساسی است. هیچ کس و هیچ چیزی نباید مانع اجرای کامل قانون اساسی شود. البته این حق تک تک شهروندان است که به قانون، حتی قانون اساسی نقد وارد نموده و خواستار اصلاح اصل یا اصولی از آن شوند منتها مکانیسم این بازنگری نیز مشخص بوده و معترضان می توانند با بحث و استدلال، تغییر قانون را تبدیل به مطالبه عمومی نمایند. بدیهی است تا آن زمان، همچنان همان قانون موجود فصل الخطاب است.

ممکن است سوال شود چگونه به این اهداف می توان دست یافت؟

 همانگونه که طرفداران اعتراضات مدنی معتقد هستند نیاز به ایجاد یک بسیج اجتماعی هستند، تحقق اهداف فوق نیز، تنها با استدلال و آگاهی رسانی به جامعه و ایجاد مطالبه عمومی مقدور است. مطمئنا بهای انجام اصلاحات ساختاری از اعتراض مدنی کمتر خواهد بود. آگاهی، نیاز مبرم جامعه امروز ماست.

همانگونه که ذکر شد، تعیین اولویت بین نگاه ایدئولوژیک و یا نگاه بر مبنای تامین منافع ملی، شایسته سالاری بجای سهمیه ها و رانت ها و اجرای بدون تنازل قانون اساسی، سه راهکاری بود که منجر به اصلاح ساختاری در کشور می شود اما بخشی از حاکمیت در برابر اجرای این راهکارها مقاومت می کنند همانگونه که تا کنون مقاومت کرده و شرایط کنونی رقم خورده است.

این هسته سخت حاکمیت به دو دلیل با اجرای این راهکارها مخالف هستند، یک دسته با نگاهی ایدئولوژیک، اجرای این راهکار ها را خیانت به آرمان های انقلاب و نظام دانسته و نگران به خطر افتادن ارزش ها هستند. این گروه، اصلاح طلبان ساختاری را لیبرال، غرب زده و بی اعتنا به ارزش ها دانسته و احساس می کنند اصلاحات ساختاری باعث لیبرالیزه شدن جامعه، جدایی دین از سیاست و تضعیف انقلاب می شود.

راهکار حل این مشکل، تقویت فرهنگ گفتگو و استدلال است. اصلاح طلبان ساختاری باید توان خود را معطوف اقناع این بخش از حاکمیت نموده و با سعه صدر، آرامش، منطق و استدلال در چارچوب اخلاق و قانون، ایشان را همانند سایر اقشار جامعه اقناع نمایند. قطعا در میان این افراد، عقلایی وجود دارند که سخن منطقی را پذیرا هستند و دغدغه مردم و کشور را نیز دارند. بپذیریم که جامعه ما در زمینه آداب گفتگوی منطقی و مستدل هنوز نیاز به تمرین دارد و ضعف فرهنگی در این زمینه باعث عدم ارتباط صحیح و درک متقابل میان جریانات مختلف شده بطوریکه بسیاری اوقات حتی حرف یکدیگر را گوش نمی دهیم چه رسد به آنکه به آن فکر کنیم.

اما دسته دوم افرادی هستند که به دلیل منافع شخصی در برابر اصلاحات ساختاری مقاومت می کنند. کار در برابر این گروه دشوار است. آنها حقیقت را می دانند اما تلاش می کنند آن را کتمان نمایند تا منافع خود را حفظ کنند. گفتگو و استدلال در اینجا دیگر کارایی ندارد و تنها می توان با روشنگری در زمینه دلیل مخالفت آنها، جامعه و حتی همفکران دلسوز و عاقل آنان را با خود همراه ساخت تا مطالبه عمومی بصورت فراگیر شکل گرفته و نهایتا اراده ملی حاصل شود.

فراموش نکنیم مشکلات کنونی کشور، یک شبه و توسط یک نفر یا یک دولت خاص بوجود نیامده و راه حل میانبر و کوتاه مدت هم ندارد. لذا وظیفه هر ایرانی میهن دوست آنست که به اندازه وسع و توان خود در مسیر افزایش آگاهی جامعه و ایجاد مطالبه عمومی به منظور اصلاحاتی بنیادین، حقیقی و ساختاری تلاش نماید.

به امید آن روز


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

آماری عجیب از مدیرانی که با اصالت میامی سکاندار ادارات شاهرود شدند..........چهارشنبه 30 آبان 1397

دو روی سکه عملکرد شورای شهر شاهرود روی شیر: شفاف سازی جلسات شورای شهر روی خط: عدم خود باوری..........چهارشنبه 30 آبان 1397

نگاهی اجمالی به استانداران دولت تدبیر و امید در استان سمنان..........چهارشنبه 30 آبان 1397

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی 98درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی..........چهارشنبه 30 آبان 1397

چه نماینده ای را انتخاب کنیم؟..........چهارشنبه 30 آبان 1397

اصلاحات ساختاری..........چهارشنبه 30 آبان 1397

توسعه گردشگری، راهکار نجات شاهرود و میامی..........چهارشنبه 30 آبان 1397

عقب ماندگی شهر، تقصیر خود ماست..........چهارشنبه 30 آبان 1397

تغییر موومان به نظام..........چهارشنبه 30 آبان 1397

دقیقا کجای فرودگاه شاهرود مردمیست؟..........شنبه 28 مهر 1397

شاهکاری دیگر از نماینده ای که نمایندگی مردم را نمی کند!!..........شنبه 28 مهر 1397

شاه کاری دیگر از نماینده ای که نمایندگی مردم را نمی کند!..........شنبه 28 مهر 1397

مطالبه گری و فرهنگی که به انحراف می رود..........شنبه 28 مهر 1397

شهردار شورا یا شورای شهردار! مساله این است؟؟..........شنبه 28 مهر 1397

گزارشی از فعالیت هیات منتظران مصلح شاهرود و چند نکته..........شنبه 28 مهر 1397

تلف شدن گورخرهای آسیایی و چند نکته..........شنبه 28 مهر 1397

قربانیان یک تبریک اشتباهی..........شنبه 28 مهر 1397

شاهرود نفس می کشد..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقدی بر نحوه برگزاری هفته دولت در شهرستان شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقش حساس این روزهای بانوان شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

اما و اگرهای ترکیب جدید هیئت رئیسه شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

تحلیلی در مورد اکو مارتن جنگل ابر در شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقدی بر دادگاه های علنی مفسدین اقتصادی..........سه شنبه 13 شهریور 1397

بیش از نیمی از املاک البرز شرقی با کدام مزایده و مجوز به ذوب آهن واگذار شد؟..........پنجشنبه 21 تیر 1397

واکاوی اتفاقات یک سال اخیر شاهرود و نقش بی بدیل فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود ..........پنجشنبه 21 تیر 1397

محمد کرم محمدی کلید دار فرماندار ویژه شهرستان شاهرود شد...........پنجشنبه 21 تیر 1397

وحدت ملی، راه نجات کشور..........پنجشنبه 21 تیر 1397

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی 98درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی (قسمت دوم )..........پنجشنبه 21 تیر 1397

حمایتی ماندگار از دکتر حسینی شاهرودی و نقش وی در برگزاری همایش..........پنجشنبه 21 تیر 1397

تغییر و تحول ماهیت مدیریت است اما .............پنجشنبه 21 تیر 1397

همه پستها