تبلیغات
پارسیا نیوز - شاه کاری دیگر از نماینده ای که نمایندگی مردم را نمی کند!

پرونده ای در مورد رای منفی دکتر حسینی به CFT

شاه کاری دیگر از نماینده ای که نمایندگی مردم را نمی کند!

در طی روزهای اخیر، مجلس شورای اسلامی روزهای سختی را گذراند و با به صحنه آوردن و تصویب یکی از لایحه های جنجالی FATF که موسوم به قانون مقابله با تامین مالی تروریسم و به اختصار CFT نامیده می شود عملا گام سخت و محکمی را برای برون رفت از مشکل اخیر کشور برداشت .

کلیات این لایحه به رای نمایندگان گذاشته شد که در مجموع نمایندگان با 143 رای موافق در مقابل 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع، رای به پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم دادند.

یکی از افرادی که به این لایحه رای منفی داد، دکتر سید حسن حسینی نماینده شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی بود که موضوع تشکیل این پرونده و شفاف سازی در مورد آن از طرف این نشریه شد.

نکته حائز اهمیت این است که دکتر حسینی تنها نماینده استان سمنان در بین 4 نماینده استان بود که به این لایحه رای منفی داد.

جهت روشن شدن ابعاد مختلف این لایحه و کنوانسیون نظر یکی از کارشناسان علوم سیاسی را در مورد آن خواستار شدیم که به اختصار بدان خواهیم پرداخت.

در ادامه نظر کارشناسی دکتر رضا آرین را که دانش آموخته علوم سیاسی و از صاحب نظران حوزه سیاست در شهرستان شاهرود است را بیان کرده و سپس نظرات جناب دکتر حسینی را که در خبرگزاری مهر منعکس شده را منتشر خواهیم کرد.

در پایان نیز این حق را به جناب دکتر حسینی نماینده محترم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی قائلیم که جهت شفاف سازی و ارائه نظر خود در برابر این رای منفی در صورت صلاحدید پاسخ خود به دفتر این نشریه ارسال نمایند.

بررسی کارشناسی FATFوCFT و چند نکته

 

رضا آرین،کارشناس علوم سیاسی

 

در ماه‌های اخیر فراوان نام FATF و CFT را شنیده ایم. موافقین و مخالفین آنها  سخنان زیادی در اثبات نظر خود داشته اند اما به راستی این اصطلاحات اساسا  چه هستند و چه نکات مثبت و منفی دارند؟ در این نوشتار سعی شده است این اصطلاحات را توضیح دهیم.

 

پول شویی چیست؟

فرایندی که طی آن درآمد حاصل از فعالیت های غیر قانونی تبدیل به درآمد به ظاهر قانونی و مشروع می شود را پول شویی می نامند. با یک مثال تلاش می کنیم مساله را روشن کنیم. فرض کنید  گروهی تبهکار  از طریق اقداماتی خلاف قانون نظیر قاچاق مواد مخدر و یا اسلحه درآمد هنگفتی به دست می آورد. حال اگر این مقدار پول را مستقیما وارد حساب‌های بانکی خود نمایند می تواند توجه مقامات بانکی و پلیس را جلب نموده و منجر به کشف تخلفات و دستگیری آنها شود.

به همین دلیل آنها دست به ثبت شرکت هایی  نظیر شرکت های سرمایه گذاری و هولدینگ، ساختمان سازی انبوه، خرید و فروش املاک و یا حتی موسسات خیریه زده و پول حاصل از معاملات قاچاق و غیر قانونی را وارد معاملاتی این چنین می کنند و حال این درآمد ها شکلی مشروع و قانونی به خود می گیرند و حتی مالیات خود را هم تمام و کمال پرداخت می کنند تا همه چیز عادی به نظر برسد!

 این توضیحی ساده از فرایندی است که پول شویی نامیده می شود. برای مقابله با چنین فرایند هایی است که FATF و CFT به وجود آمد.

 

CFT

مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) شامل بررسی، تحلیل و جلوگیری از تأمین منابع مالی فعالیت‌هایی است که به‌منظور دستیابی‌به اهداف سیاسی، مذهبی یا ایدئولوژیک ازطریق خشونت و تهدید به خشونت علیه غیرنظامیان انجام می‌شوند.

نهادهای مجری قانون با ردگیری منبع مالی که از فعالیت‌های تروریستی حمایت می‌کنند، می‌توانند از انجام بعضی از فعالیت‌های تروریستی جلوگیری کنند. درواقع نهاد مجری قانون به‌جای استفاده از روش‌هایی مانند تحت‌نظر داشتن افراد برای دستگیری مجرمانی که اقدامی تروریستی را طرح‌ریزی یا اجرا می‌کنند، از جنبه‌ی مالی برای دستگیری آنها استفاده می‌کند، یعنی معاملات مالی مشکوک را شناسایی می‌کند و تمام افراد و سازمان‌هایی را که در این معاملات نقش دارند، ردگیری می‌کند.

افراد و سازمان‌هایی که منابع مالی تروریسم را تأمین می‌کنند، نحوه‌ی مصرف پول و سرچشمه و منبعی را که پول از آن به‌دست آمده است، مخفی می‌کنند. پول‌های صرف‌شده در فعالیت‌های تروریستی از منابع قانونی (مانند سازمان‌های مذهبی یا فرهنگی قانونی) یا غیرقانونی (مانند قاچاق مواد مخدر و فساد دولتی) تأمین می‌شود.

گاهی نیز این پول‌ها از منبعی غیرقانونی به‌دست آمده، ولی به‌نظر می‌رسد که به‌دلیل استفاده از روش‌های پولشویی از منبعی قانونی تأمین شده است. معمولا پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم با هم مرتبط هستند.

وقتی نهادهای اجرای قانون فعالیت‌های پول شویی را شناسایی و از آنها جلوگیری می‌کنند، معمولا این اقدام آنها موجب جلوگیری از مصرف این پول‌ها برای اقدامات تروریستی نیز می‌شود. بنابراین مبارزه با پولشویی نقش مهمی در CFT دارد. مقدار کمی از پول‌های استفاده‌شده برای تأمین مالی تروریسم از مؤسسات خیریه‌ی دومنظوره تأمین می‌شود و بیشتر این پول‌ها از مؤسسات بانکی زیرزمینی (که هاوالا (hawala) نامیده می‌شوند)، پول‌شویی با استفاده از فعالیت‌های تجاری و پول نقد تأمین می‌شود.

مؤسسات مالی نقش مهمی در مبارزه با تأمین مالی تروریسم ایفا می‌کنند، زیرا تروریست‌ها برای انتقال پول بیشتر از این مؤسسات (به‌ویژه بانک‌ها) استفاده می‌کنند.

قوانینی که بانک‌ها را ملزم به انجام بررسی‌های مقتضی درمورد مشتریان خود (چه مشتریان جدید و چه مشتریان سابق) و گزارش معاملات مشکوک (مانند معاملات نقدی با مبالغ بالا) به مقامات می‌کنند، در جلوگیری از تروریسم مؤثر هستند.

دلیل دیگر استفاده از CFT این است که مجرمانی که در پولشویی و تأمین مالی تروریسم دست دارند از سیستم مالی، تهدیدی برای ثبات آن سیستم مالی به‌شمار می‌رود. زیرا مردم به سیستم مالی‌ای که نمی‌تواند فعالیت‌های غیرقانونی را شناسایی کند، اعتماد نخواهند کرد.

 

FATF

گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 با ابتکار هفت کشور صنعتی جهان یا همان جی 7 با توجه به سیاست های توسعه برای مبارزه با پولشویی به خصوص در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم تاسیس شد. دبیرخانه این گروه در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه وابسته به سازمان ملل متحد در پاریس قرار دارد.

 از نظر این نهاد مالی، کشورها به چهار دستۀ، استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمکار و لیست سیاه تقسیم می شوند.

هم اکنون FATF شامل ۲۹ کشور و دو سازمان بین ‌المللی است و اعضای این اتحادیه شامل کشورهایی می ‌باشند که از مراکز مهم مالی جهان محسوب می ‌شوند.

کشورهای عضو FATF عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، سوییس، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، سوئد، نروژ، پرتقال، سنگاپور، اسپانیا، نیوزلند، ترکیه، انگلستان، آمریکا و دو سازمان بین ‌المللی یعنی اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس.

همان گونه که عنوان شد این گروه برای کشورها، دارای چهار دسته بندی است که ایران از سال 2010 به بهانه برنامه هسته ای در قالب کشورهای لیست سیاه و در کنار کره شمالی قرار گرفت.

ایران برای خارج شدن از لیست سیاه این گروه و تبادل با نظام بانکی و مالی دنیا، ابتدا قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را به صورت لایحه در تاریخ 26 تیر 1389 تقدیم مجلس کرد. این لایحه بعد از گذشت حدود سه سال و نیم در تاریخ 13 دی ماه 1394 به تصویب مجلس رسید و رئیس جمهور در تاریخ 22 اسفند 1394 آن را جهت اجرا ابلاغ نمود.

قانون مبارزه با پولشویی نیز در تاریخ 2 بهمن 1386 به تصویب مجلس رسیده بود و شورای نگهبان نیز 17 بهمن همان سال آن را تایید نمود و در نهایت توسط رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد.

دولت ایران از 41 توصیه FATF حدود 37 توصیه را اجرا کرد و تنها 4 توصیه باقیماند.

در آبان ماه سال گذشته بود که دولت دوازدهم برای اجرای این چهار توصیه، چهار لایحه به مجلس ارائه داد: اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، لایحه کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته (پالرمو) و لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT).

تاکنون سه مورد از این لوایح در مجلس بررسی شده است اما برای تصویب نهایی همچنان نیازمند بررسی های لازم در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد. لایحه چهارم که همانا لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) می باشد در مورخه 15 مهر 1397 کلیات این لایحه به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان با 143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 270 نماینده حاضر، رای به پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم دادند.

 

 

مزایا و الزامات

عضویت در هر پیمان بین المللی مزایا و در عین حال محدودیت ها و الزاماتی را به دنبال دارد. نمی توان در جامعه بین الملل بود و از مزایای این حضور استفاده برد ولی الزامات و مسئولیت های آن را نپذیرفت.

اگر می خواهیم بعنوان بخشی از جامعه بین‌المللی پذیرفته شده و ارتباطات پولی و بانکی با جهان داشته باشیم، اگر می خواهیم بتوانیم نفت خود را فروخته و پول آن به صورت قانونی و شفاف وارد حساب های کشور شود، اگر می خواهیم مجبور نشویم برای دور زدن تحریم ها از شیوه های غیر شفاف استفاده کرده و چندین بابک زنجانی دیگر را تولید کنیم  که صدها میلیون دلار پول نفت کشور را اختلاس کنند ، چاره ای نداریم که الزامات و محدودیت های بین المللی در مورد معاملات بانکی را قبول کنیم.

 بدیهی است در این روند اگر فرایند های انتقال پول غیر شفاف داشته باشیم به مخاطره خواهیم افتاد. بخشی از این فرایند همان معاملات غیر قانونی و انتقال پول اختلاس هاست که محدود شدنش به نفع کشور و مردم است. اینجاست که باید از مخالفان این لوایح پرسید حقیقتا نگران چه امری هستید و چه مراودات پولی با خارج از کشور دارید که نگران افشا شدن آن هستید؟

بخش دیگری از معاملات پولی ما که در معرض تهدید قرار می گیرد، مربوط به حمایت های مالی ما از گروه هایی است که از نظر ما جهادی و آزادی بخش و از نظر جامعه بین الملل تروریستی هستند. حزب الله لبنان و حماس از این دسته گروه ها می باشند. در این مورد باید یک انتخاب انجام دهیم. این که اولویت ما، حفظ منافع ملی و رفاه شهروندان ایرانی است و یا ترجیح اول ما، حمایت مالی از این گروه ها می باشد.

کلام آخر

لوایحی نظیر FATF و CFT تنها بستر هایی را برای ما مهیا می سازند که بتوانیم ارتباط پولی و بانکی شفاف و روشن با جهان خارج داشته باشیم و منزوی نشویم ولی این طرحها، حلال تمام مشکلات اقتصادی ما نیستند. اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی ما به صورت ریشه ای و اساسی حل شوند باید نگاه مان به داخل باشد.

راهکار اساسی حل مشکل، حاکمیت قانون بجای مصلحت اندیشی های فراقانونی و شایسته سالاری بجای سهمیه ها، رانت ها و سفارشات است.

جوانان کشور باید احساس کنند تنها ملاک پیشرفت و ترقی، تکیه بر استعداد ها و توان علمی و عملی آنهاست نه اینکه انبوهی از سهمیه ها و رانت ها، مانع بزرگی بر سر راه آنها قرار داده و نهایتا حس ناامیدی و بی انگیزگی بر آنها چیره شود. برای حل بنیادین مشکلات اقتصادی نیاز به اصلاحات ساختاری در کشور داریم.

در نهایت با توضیحاتی که ارایه شد و با توجه به اینکه از نزدیک با دیدگاههای جناب دکتر حسینی ،نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی آشنا هستم و بارها مواضع ایشان را عقلانی یافته ام برایم جای بسیار تعجب دارد که چگونه به این لوایح رای منفی داده اند؟


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

FATF بومی‌سازی شود/تجربه برجام و عدم اعتماد به معاهدات بین‌المللی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تجربه برجام باعث عدم اعتماد ما به معاهدات بین‌المللی شد، گفت: بومی‌سازی FATF و شفافیت پولی برای کشور ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی شاهرودی در نشست هم‌اندیشی جمعی از دانشجویان در خصوص بررسی لایحه FATF در محل دفتر خود در شاهرود، بابیان اینکه تجربه برجام نشان می‌دهد که توفیقی در بسیاری از معاهدات بین‌المللی که داوطلبانه در آن عضویت پیدا کردیم، نداشتیم، ابراز داشت: شدیدترین و بیشترین فشارهای بین‌المللی و نظارت‌ها را بر ما در دوران پسا برجام اعمال کردند.

وی بابیان اینکه ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است، افزود: در برجام شاهد بودیم که بدعهدی از جانب آمریکا اتفاق افتاد و اروپا نیز به‌واسطه منافع مشترک به‌نوعی در ظاهر حمایت از برجام را در باب حیثیتی داشت ولی در عمل هیچ گشایشی در مشکلاتی که داشتیم ایجاد نشد.

در FATF نباید خودمان را متعهد به دستگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی کنیم

 عضو خانه ملت بابیان اینکه تجربه برجام باعث عدم اعتماد ما به معاهدات بین‌المللی شد، ابراز داشت: هر معاهده بین‌المللی که می‌خواهیم ببندیم احساس می‌کنیم منافع ملی ما را خصوصاً ازنظر امنیتی تحت شعاع قرار می‌دهد لذا باملاحظه کار را پیش می‌بریم.

حسینی شاهرودی در ادامه تصریح کرد: در FATF نباید خودمان را متعهد به دستگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی کنیم، در شرایط موجود احساس می‌شود حتی اگر همه شرایط و الزامات و ۴۱ بندی که برای ما تعیین‌شده است را بپذیریم و عملیاتی کنیم با دشمنی آشکاری که آمریکا با ما دارد نخواهد گذاشت که ما از لیست خاکستری خارج و در لیست سفید قرار گیرم.

وی افزود: در یک‌ماه آینده هم شاهد خواهیم بود که عربستان و اسرائیل نیز به‌عنوان عضو ناظر FATF پذیرفته خواهند شد و قطع به‌یقین آن‌ها نخواهند گذاشت ایران از این لیست خارج شود و حتی اگر این اتفاق نیز رخ دهد با اقدامات خصمانه آمریکا و ایادی آن در اعمال تحریم ها، بود و نبود ما در FATF علی‌السویه است از این‌ جهت مخالف هستیم.

بخش عمده‌ای از لایحه مبارزه با پولشویی داخلی است

نماینده مردم و شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه از ۴۱ بند معاهده FATF بسیاری از گزینه‌های آن داخلی است، ابراز داشت: همان‌طور که درگذشته نیز گفته شد می‌توانیم آن‌ها را با بومی‌سازی، قوانین شفافی را برای نظام پولی و مالی کشور ایجاد کرد.

حسینی شاهرودی در ادامه با تاکید بر اینکه در FATF خودمان باید قانون تصویب کنیم، تصریح کرد: چالش‌های عظیم اقتصادی که در خصوص ارز و سکه وجود دارد و نتوانستیم آن را مهار کنیم و تورمی که باعث آسیب به اقشار ضعیف شد نیز ناشی از عدم شفافیت مالی و پولی در کشور است.

وی افزود: حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که هر شهروندی دارای حساب شفاف و ورود و خروج نقدینگی روشن باشد اما به هرحال بومی‌سازی بسیاری از  بندهای لوایح بین‌المللی از ضروریات و به نفع کشور است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه نباید عدم پذیرش FATF باعث شود تا ما قوانینی که در مسیر شفاف‌سازی بومی است را ندیده بگیریم، ابراز داشت: نظر بنده FATF موجود منفی است زیرا اصلاحات لازم انجام‌نشده و اگر کشور ما زیر بار تعهدات ناشی از الزامات FATF برود و به هریک از این الزمات عمل نکنیم به‌راحتی می‌توانند ما را به دلیل تخلف از اجرای بندهای مختلف آن، به شورای امنیت بکشانند.

 


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

آماری عجیب از مدیرانی که با اصالت میامی سکاندار ادارات شاهرود شدند..........چهارشنبه 30 آبان 1397

دو روی سکه عملکرد شورای شهر شاهرود روی شیر: شفاف سازی جلسات شورای شهر روی خط: عدم خود باوری..........چهارشنبه 30 آبان 1397

نگاهی اجمالی به استانداران دولت تدبیر و امید در استان سمنان..........چهارشنبه 30 آبان 1397

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی 98درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی..........چهارشنبه 30 آبان 1397

چه نماینده ای را انتخاب کنیم؟..........چهارشنبه 30 آبان 1397

اصلاحات ساختاری..........چهارشنبه 30 آبان 1397

توسعه گردشگری، راهکار نجات شاهرود و میامی..........چهارشنبه 30 آبان 1397

عقب ماندگی شهر، تقصیر خود ماست..........چهارشنبه 30 آبان 1397

تغییر موومان به نظام..........چهارشنبه 30 آبان 1397

دقیقا کجای فرودگاه شاهرود مردمیست؟..........شنبه 28 مهر 1397

شاهکاری دیگر از نماینده ای که نمایندگی مردم را نمی کند!!..........شنبه 28 مهر 1397

شاه کاری دیگر از نماینده ای که نمایندگی مردم را نمی کند!..........شنبه 28 مهر 1397

مطالبه گری و فرهنگی که به انحراف می رود..........شنبه 28 مهر 1397

شهردار شورا یا شورای شهردار! مساله این است؟؟..........شنبه 28 مهر 1397

گزارشی از فعالیت هیات منتظران مصلح شاهرود و چند نکته..........شنبه 28 مهر 1397

تلف شدن گورخرهای آسیایی و چند نکته..........شنبه 28 مهر 1397

قربانیان یک تبریک اشتباهی..........شنبه 28 مهر 1397

شاهرود نفس می کشد..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقدی بر نحوه برگزاری هفته دولت در شهرستان شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقش حساس این روزهای بانوان شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

اما و اگرهای ترکیب جدید هیئت رئیسه شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

تحلیلی در مورد اکو مارتن جنگل ابر در شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقدی بر دادگاه های علنی مفسدین اقتصادی..........سه شنبه 13 شهریور 1397

بیش از نیمی از املاک البرز شرقی با کدام مزایده و مجوز به ذوب آهن واگذار شد؟..........پنجشنبه 21 تیر 1397

واکاوی اتفاقات یک سال اخیر شاهرود و نقش بی بدیل فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود ..........پنجشنبه 21 تیر 1397

محمد کرم محمدی کلید دار فرماندار ویژه شهرستان شاهرود شد...........پنجشنبه 21 تیر 1397

وحدت ملی، راه نجات کشور..........پنجشنبه 21 تیر 1397

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی 98درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی (قسمت دوم )..........پنجشنبه 21 تیر 1397

حمایتی ماندگار از دکتر حسینی شاهرودی و نقش وی در برگزاری همایش..........پنجشنبه 21 تیر 1397

تغییر و تحول ماهیت مدیریت است اما .............پنجشنبه 21 تیر 1397

همه پستها