اما و اگر های واگذاری املاک البرز شرقی و شورایی که غیر مسئولانه به مردم گزارش نمی دهد

در دوره ی چهارم شورای اسلامی شهر شاهرود به ریاست رمضانعلی باقری و شهرداری مهندس میرفانی یک تصمیم مهم و سروشت ساز که می توانست یکی از بستر های مهم توسعه و ایجاد زیر ساختی پایدار را در سطح شهر شاهرود ایفا کند گرفته شد.

بنا بر اعلام سازمان خصوصی سازی مبنی بر واگذاری املاک و اراضی البرز شرقی واقع در شهر شاهرود با مساعدت و همکاری مسئولان ارشد وقت مانند نماینده مردم در مجلس و امام جمعه وقت شاهرود تصمیم مهمی مبنی بر ورود شهرداری شاهرود در مزایده این املاک گرفته می شود.

مزایده برگزار شده و با قاطعیت در مهر ماه سال 1394 ، معاونت وزارت اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی، شهرداری شاهرود را برنده مزایده با رقمی حدود 78 میلیارد تومان اعلام کرده و پس از عقد قرارداد و پیش پرداخت انجام شده توسط شهرداری شاهرود برگ واگذاری این املاک در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

مشخصات ملک موسوم به املاک البرز شرقی شامل 42 هکتار عرصه (زمین) و 15000 متر مربع اعیانی (بنا) شامل ساختمان های اداری – درمانگاه – ورزشگاه – استخر – سالن آمفی تئاتر – 120 واحد مسکونی – فروشگاه – سالن های انبار – 17 هکتار فضای سبز با درختانی 35-40 ساله و 420 هزار متر مربع محوطه سازی، خیابان کشی و جدول گذاری می باشد.

با یک جمع و تفریق ساده هر مترمربع این ملک شامل عرصه و اعیان متری 184 هزار تومان قیمت گذاری می شود.

اگر کسی حتی کوچک ترین اطلاعاتی را در مورد ملک مزبور نداشت براحتی می توانست برای هر مترمربع ملک فوق رقمی بین یک میلیون تا یک میلیون و دویس هزار تومان قیمت گذاری کند.

شورای چهارم و شهرداری شاهرود که بیشترین انتقادات را حداقل این نشریه بصورت مستمر از آن انجام داده بود و سلسله یادداشتها و مقالات آن موجود است کاری کرده بود کارستان.

 33 میلیارد تومان از رقم 78 میلیارد این ملک به سازمان خصوصی سازی پرداخت شده و در ادامه این سازمان مجوزهای لازم را برای تصدی اعمال مالکانه به شهرداری شاهرود داده بود.

طبق قرارداد هم قرار بود تا باقیمانده پول ملک فوق در یک بازه ی زمانی به سازمان خصوصی سازی پرداخت گردد.

شورای چهارم و شهردار آن وارد ریسک بزرگی شده بودند. عملا تمام پس اندازها و دارایی های خود را برای وفا به تعهد خود بکار بسته بودند و قصد داشتند تا ارزش افزوده ای چندین برابری را برای شهرداری رقم بزنند.

همه چیز بطور رویایی برای شورای چهارم در حال رقم خوردن بود و اگر معادلات آنها درست از کار در می آند قطعا یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های شاهرود که می توانست بسیاری از مشکلات منطقه را حل کند به وقوع می پیوست.

دریغ و افسوس که این معادلات به خاطر عدم صداقت شورای چهارم، عدم ارائه گزارش به مردم، زاویه گرفتن با مطبوعات و ارباب جراید و از همه مهمتر ایجاد لابی های خاص برای انتخاب شهردار و ورود عضو علی البدل به داخل شورا تحت شعاع قرار گرفته و عمر شورای چهارم به سر آمده و با توجه به عوامل فوق و عوامل دیگری که در این سطور نمی گنجد از رای اعتماد مجدد مردم بازمانده و میراث بزرگ آنها که البته با بدهکاری به بانک ها و پیمانکاران همراه بود به شورای پنجم که شاکله ی اصلی آن تحت تاثیر افراد جدید الورود بود منتقل شد.

در ابتدای شروع دوره پنجم شورا دو مشکل اسلسی گریبانگیر این شورا بود. یکی انتخاب شهردار و دیگری تامین منابع مالی جهت پرداخت به تعهد املاک البرز شرقی.

در مورد اول شورا پس از کلی کش و قوس به انتخابی درست دست زد و شهرداری جهادی را با ایده های نو با حمایت بزرگان شهر بر سر کار آورد تا شاهد تغییرات شگرف بصری در حوزه شهر سازی های نوین باشیم.

در رابطه فوق گزارش مبسوطی را با نام< شهرداری که می داند چه می خواهد> در شماره قبلی نشریه به رشته تحریر در آوردیم.

و اما نکته ی مبهمی که ما هر قدر صبوری کردیم تا از طریق شورای شهر و علی الخصوص ریاست آن جناب میر ابوالحسنی گزارشی به مردم داده شود، متاسفانه محقق نشد و موضوضع این نوشتار قرار می گیرد.

بعد از بروی کار آمدن شورای پنجم و درست اندکی بعد از آن شاهد انتصابی از جنس نزدیکان نماینده شهرستان های شاهرود و میامی در مجموعه البرز شرقی بودیم.

در اثنای همین کش و قوس بود که انتقال املاک البرز شرقی و تحویل آن به شهرداری سبب ایجاد نگرانی هایی در مورد کارکنان و کارگران این مجموعه شد.

کارگران و پرسنل البرز شرقی که سالیان متمادی در این مکان حضور داشتند به همین راحتی قصد خالی کردن ملکی که به دیگری واگذار شده بود را نداشتند و از طرق مختلف از جمله تجمعات اعتراضی سعی در ابقا خود در این مکان داشتند.

اما مساله چیز دیگری بود و انتقال باید طبق نص صریح قانون انجام می گرفت.

انتقالی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد که هیچ موقع صورت نگرفت و هیچ گزارشی هم در مورد آن داده نشد.

از یک طرف شهرداری با برنده شدن در مزایده ای و پرداخت 33 میلیارد تومان و دریافت اسناد مربوط به واگذاری این ملک بصورت قانونی مالک جدید آن شناخته می شد ، از طرف دیگر کارکنان البرز شرقی و رئیس جدید آن که از قضا قرابت فامیلی هم با نماینده مجلس داشت و صدها مناسبت دیگر مانند پیمانکاری های این شرکت و افراد وابسته که ذکر آن در این مجال نمی گنجد و از همه مهمتر نقش بی بدیل شورا و رئیس جدید شورای شهر برای خروج از بن بست تامین منابع مالی مورد نیاز برای وفای به تعهدات شورا و شهردار قبلی بودکه دست به دست هم داد تا بزرگان شهر در قانونی نانوشته بیش از نیمی از این املاک را به شرکتی خصوصی با محوریت ذوب آهن اصفهان واگذار کنند.

ریاست جدید شورا در اولین روزهای حضورش در شورای شهر و طی مصاحبه هایی اعلام کرده بود که در کمتر از دو ماه باید مبلغ باقیمانده ملک مورد وصف و همچنین سر رسیدهای بانکی را پرداخت نماید و حتی در یک گام بیشتر اذعان میکرد که در هر ساعت باید سودی معادل 2 میلیون تومان برای هر ساعت را برای وفای به تعهد شورای قبلی تامین کند.

میر ابوالحسنی و اعضای شورای شهر که بدرستی می دانستند یکی از عواملی که باعث عدم موفقیت اعضای قبلی شورای شهر در آزمون انتخابات شده بود همین منابع مالی بود، دیگر نمی خواستند درگیر این مساله شده و با تدبیری که اندیشیدند بیشتر صورت مساله را پاک کردند.

شرکتی را در ذوب آهن اصفهان پیدا کردند تا این قضیه را حل کنند .اما چگونه؟

شرکت خصوصی وابسته به ذوب آهن اصفهان با میانجیگری نماینده شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی و از همه مهمتر موافقت اعضای شورای شهر با محوریت میرابوالحسنی توافق کردند که بیش از نیمی از ملک 42 هکتاری املاک البرز شرقی را شامل ساختمان های اداری-درمانگاه-ورزشگاه-120 واحد مسکونی-فروشگاه و سالن آمفی تئاتر که اینک در مالکیت شهرداری قرار گرفته بود به این شرکت خصوصی واگذاری کرده و در عوض بدهی های شهرداری به سازمان خصوصی سازی پرداخت شود.

در ازای انجام این کار به قول معروف با یک تیر 3 نشان زده میشد.

1-     بدهی شهرداری پرداخت می شد و در عوض نیمی از املاک خود را از ست می داد.

2-     رئیس جدید البرز شرقی جا پای خود را محکم کرده و بدینوسیله با بهانه ایی قانونی بنام شرکت خصوصی تبدیل به جولان پیمانکاران آن و همچنین انتصابهایی از جنس نورچشمی ها و ژن های برتر می گردید.

3-     اعضای شورا و بخصوص رئیس آن دیگر در قربانگاه انتخاب و قضاوت مرذم قرار نمی گرفته و با درس گرفتن از سرنوشت محترم شورای قبلی تبدیل به چهره هایی محبوب با توجه به عملکرد شهردار فعلی می شدند.

4-    از همه مهمتر با ایجاد کارهای روبنایی در یک دوره کوتاه مدت توسط شهردار و در ادامه انجام کارهای زیر بنایی در یک دوره میان مدت تبدیل به شخصیت های دوست داشتنی می شدند که باعث پذیرش آنها توسط مردم و مقبولیت آنها در بین مردم می شد. حتی در یک گام بالاتر رئیس شورای شهر فکر خامی مانند کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی را برای خود متصور می شد.

فارغ از نقش بی بدیل نماینده شهرستان های شاهرود و میامی در این فعل و انفعالات و بدست آوردن جایگاهی در بین کارمندان و کارگران البرز شرقی و خانواده های آنها و استفاده تبلیغاتی از این دستاورد در همایشی مانند آنچه در اسفند ماه سال گذشته با عنوان دومین گزارش به موکلان خود شاهد بودیم چندین نکته بشرح ذیل در این تغییرات بی پاسخ مانده است:

1-     رئیس و اعضای شورای شهر به چه دلیل نسبت به این تصمیم با موکلان خود صحبت نکرده و گزارشی را در مورد آنچه که تصمیم گرفته اند ارایه ندادند.

2-     بیش از نیمی از املاک البرز شرقی را با کدام نظریه کارشناسی در اختیار این شرکت خصوصی با محوریت ذوب آهن اصفهان قرار دادند؟

3-     بر اساس کدام توافق تقریبا اکثر ساختمان های اداری را به این شرکت واگذار کرده و خود مالک بقیه ملکی شدند که دقیقا در حال حاضر هیچ کاربردی برای آنها ندارد؟

4-  مهمتر از همه که میطلبد تا دقت نظر سازمان های نظارت و بازرسی را در پی داشته باشد بر اساس کدام مزایده این املاک به این شرکت خصوصی در اصفهان واگذار شده است؟

همانطور که همگی می دانیم مکان فعلی شهرداری شاهرود با ساختمانی قدیمی و البته مستعمل در اوج ترافیک شهری و در بهترین نقطه شهر قرار دارد. ملکی که زمین آن با یک کارشناسی ساده میلیاردها تومان ارزش داشته و در صورتیکه یک جابجایی در آن صورت می گرفت و ساختمان اداری شهرداری و 5 سازمان تابعه آن را نیز به املاک البرز شرقی انتقال پیدا می کرد علاوه بر اینکه میلیاردها تومان از املاک شهرداری که متعلق به مردم است آزاد سازی شده و در بستر توسعه پایدار شهر سرمایه گذاری میشد نیز باعث تجمیع ادارات و سازمان های وابسته در یک مجتمع بنام البرز شرقی که اینک می توانست نام شهرداری شاهرود را به خود گیرد میشد.

با اینکار عملا علاوه بر صرفه جویی در زمان مراجعان مقدمات روان سازی ترافیک شهری نیز فراهم می شد.

تصمیمی غیر کارشناسی گرفته شد . املاک البرز شرقی نه البرز شرقی ماند و نه به شهرداری تعلق گرفت. ترافیک هم پابرجا ماند.

ساختمان فرسوده شهرداری که  می رود هر روز فرسوده تر شود و محلی که در شهرهای مختلف یعنوان ستاد بحران در نظر گرفته می شود و امروزه تبدیل به یک بحران شده که اثرات آن با یک زلزله کوچک تبدیل بر همگان هویدا خواهد شد.

بیش از نیمی از املاک شهرداری که متعلق به مردم است در نهایت سکوت خبری از دست او خارج شد و در نهایت غیرمسولانه حتی شاهدیم که کوچکترین گزارشی به مردم داده نمی شود.

جناب میر ابوالحسنی و اعضای محترم شورای شهر با این تصمیم که گرفتند سرتان سلامت

 در انتها فقط یک سوال باقی ماند:

این املاک بر اساس کدام اسناد مزایده و تفاهم نامه در اختیار شرکتی خصوصی با محوریت ذوب آهن اصفهان قرار گرفت؟

چه کسی ایفاگر این نقل و انتقال و زدن چوب حراج به دارائی های این مردم نجیب است؟

و من ا... التوفیق

سعید ایمانی


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

دقیقا کجای فرودگاه شاهرود مردمیست؟..........شنبه 28 مهر 1397

شاهکاری دیگر از نماینده ای که نمایندگی مردم را نمی کند!!..........شنبه 28 مهر 1397

شاه کاری دیگر از نماینده ای که نمایندگی مردم را نمی کند!..........شنبه 28 مهر 1397

مطالبه گری و فرهنگی که به انحراف می رود..........شنبه 28 مهر 1397

شهردار شورا یا شورای شهردار! مساله این است؟؟..........شنبه 28 مهر 1397

گزارشی از فعالیت هیات منتظران مصلح شاهرود و چند نکته..........شنبه 28 مهر 1397

تلف شدن گورخرهای آسیایی و چند نکته..........شنبه 28 مهر 1397

قربانیان یک تبریک اشتباهی..........شنبه 28 مهر 1397

شاهرود نفس می کشد..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقدی بر نحوه برگزاری هفته دولت در شهرستان شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقش حساس این روزهای بانوان شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

اما و اگرهای ترکیب جدید هیئت رئیسه شورای شهر شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

تحلیلی در مورد اکو مارتن جنگل ابر در شاهرود..........سه شنبه 13 شهریور 1397

نقدی بر دادگاه های علنی مفسدین اقتصادی..........سه شنبه 13 شهریور 1397

بیش از نیمی از املاک البرز شرقی با کدام مزایده و مجوز به ذوب آهن واگذار شد؟..........پنجشنبه 21 تیر 1397

واکاوی اتفاقات یک سال اخیر شاهرود و نقش بی بدیل فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود ..........پنجشنبه 21 تیر 1397

محمد کرم محمدی کلید دار فرماندار ویژه شهرستان شاهرود شد...........پنجشنبه 21 تیر 1397

وحدت ملی، راه نجات کشور..........پنجشنبه 21 تیر 1397

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی 98درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی (قسمت دوم )..........پنجشنبه 21 تیر 1397

حمایتی ماندگار از دکتر حسینی شاهرودی و نقش وی در برگزاری همایش..........پنجشنبه 21 تیر 1397

تغییر و تحول ماهیت مدیریت است اما .............پنجشنبه 21 تیر 1397

تسویه حسابهای انتخاباتی در شاهرود شروع شد!!!..........پنجشنبه 21 تیر 1397

برخورد قاطعانه با فرصت طلب ها و طمع کاران در دستور کار مدیریت جدید شهرداری شاهرود قرار گرفت..........پنجشنبه 21 تیر 1397

نیروی بومی یعنی شهروندی که در پی وحدت باشد نه اختلاف افکنی و کینه توزی..........پنجشنبه 21 تیر 1397

شهاب الدین چاووشی در یک روز چهار مدیرکل منصوب کرد..........پنجشنبه 21 تیر 1397

آئین تودیع و معارفه فرمانده سپاه ناحیه شاهرود برگزار شد..........پنجشنبه 21 تیر 1397

شوی تبلیغاتی روز کارگر در مجموعه معادن طزره..........سه شنبه 12 تیر 1397

سرنوشتی به مانند زابل و زابلی ها در انتظار شاهرود و شاهرودی ها..........سه شنبه 12 تیر 1397

نگاهى به تجمعات اخیر در شاهرود..........سه شنبه 12 تیر 1397

دستور توقف انتقال اداره کل راه از شاهرود به سمنان توسط رئیس جمهور در پی نامه دکتر جلالی به دکتر روحانی..........سه شنبه 12 تیر 1397

همه پستها